25.04.2024
03.03.2006 aktualizacja 03.03.2006

Zbadajmy zanieczyszczenie nieba światłem

swiatlo.194.jpg swiatlo.194.jpg

<p>Każdy, kto ma na to ochotę, może wziąć udział w ogólnoświatowej akcji badania zanieczyszczenia nieba światłem. Badanie odbędzie się od 22 do 29 marca. &quot;Kiedy już wykonamy to badanie, dowiemy się, gdzie na świecie i w Polsce są najlepsze warunki do obserwacji nieba&quot; - mówi Jan Pomierny z Polskiego Portalu Astronomicznego <a href="http://www.astronomia.pl/wiadomosci/index.php?id=1036">Astronomia.pl.</a></p>

"W obserwacjach nieba bardzo istotne jest, aby dostrzec jak najwięcej. Wydaje się to oczywiste, jednak często uniemożliwia obserwację obecność świateł w dużych miastach i ośrodkach przemysłowych" - podkreśla Pomierny.

Gdy spojrzymy wieczorem w bezchmurne niebo, powinniśmy widzieć mrowie gwiazd. Niestety w wielu miejscach tak nie jest. W dużych miastach można często dostrzec jedynie kilka najjaśniejszych gwiazd. Ale i w obszarach niezabudowanych sytuacja nie jest dobra, a zanieczyszczenie nocnego nieba światłem rośnie.

Jak dodaje Pomierny, badanie tego zjawiska posłuży m.in. znalezieniu rejonów nieba, które pozwalają na jak najdokładniejszą jego obserwację.

Niektóre kraje już zauważyły problem zanieczyszczenia nieba światłem. W Czechach parlament uchwalił np. ustawę dotycząca sposobów projektowania i umieszczania oświetlenia tak, aby jak najmniej światła uciekało bezproduktywnie w kosmos. W Polsce nie podjęto jeszcze takich działań.

Zbadanie zanieczyszczenia światłem nocnego nieba jest celem międzynarodowej inicjatywy GLOBE at Night. Do badania, które potrwa przez tydzień (począwszy od 22 marca), może się przyłączyć każdy z nas.

Wystarczy w prosty sposób ocenić, jakie najsłabsze gwiazdy widać na nocnym niebie. Aby wziąć udział w programie, należy ze strony http://www.globe.gov/globeatnight pobrać program GLOBE at Night Activity Packet. Podczas bezchmurnej nocy należy odnaleźć gwiazdozbiór Oriona i porównać widok na niebie z mapką przygotowaną przez program. Później swoje spostrzeżenia trzeba wpisać na witrynie programu, po czym zapisać się na listę e-mailową.

Więcej informacji na stronach: Astronomia.pl.

PAP - Nauka w Polsce, Anna Zdolińska