Strona główna Aktualności
Inne

Krzemieniec - oblicza kresowego miasta

30.03.2006
"Krzemieniec. Ateny Wołyńskie" Jana Tadeusza Skłodowskiego to tytuł wydanego właśnie albumu fotograficznego, ukazującego kresowe miasto o wielkich zasługach dla polskiej oświaty i kultury. Album przedstawia mnogie oblicza miasta, położonego na pograniczu Podola i Wołynia. Fotografie przypominają, że Krzemieniec to rodzinne gniazdo Juliusza Słowackiego.

Dziś znajduje się tam jego muzeum i siedziba dawnego Gimnazjum Wołyńskiego, późniejszego słynnego Liceum Krzemienieckiego.

Skłodowski zatrzymał też w kadrze piękno przyrody, z charakterystycznymi Górami Krzemienieckimi, jarami i wąwozami, nad którymi wznosi się góra Bony. Na zdjęciach widnieją ślady współistnienia wielu kultur: ruskiej, polskiej i żydowskiej, ruiny zamku, kościoły, cerkwie, dworki i pałace.

"Moim zamiarem nie było przypominanie historii Krzemieńca ani opis zabytków architektury. Chciałem utrwalić swoje spostrzeżenia z podróży po tym magicznym mieście. Jest to więc Krzemieniec taki, jakim go zapamiętałem" - mówi o swoje książce autor.

Pytany o ulubione zdjęcie z albumu Skłodowski  wspomina, że najbardziej lubił fotografować Krzemieniec o świcie.  "Jest w albumie takie zdjęcie, kiedy wieże kościołów wyłaniają się z mgły opadającej na pogrążone we śnie miasto. Ten widok Krzemieńca często wraca do mnie" - mówi autor.

Jak zaznacza, po utracie przez Polskę niepodległości w 1939 roku wiele zabytków uległo zniszczeniu, a w tamtejszych kościołach władze urządziły dyskoteki lub sale kinowe. "Pejzaż dzisiejszego Krzemieńca, tak i jego mieszkańcy, jest umęczony przez historię" - podkreśla Skłodowski.

Książkę zaludniają dzisiejsi mieszkańcy miasta: chłopi, pasterze, bazarowi handlarze, ludowi grajkowie. Są także fotografie człowieka-instytucji polskiego Krzemieńca, Ireny Sandeckiej, której autor album swój zadedykował.

Dr Jan Tadeusz Skłodowski, historyk sztuki, członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Towarzystwa Karpackiego, od lat podróżuje po ziemiach zachodniej Ukrainy. Plonem tych podróży jest bogaty materiał fotograficzny, prezentowany dotychczas na wielu wystawach.

Promocja książki odbyła się w środę 29 marca w Muzeum Niepodległości w Warszawie.

PAP - Nauka w Polsce, Szymon Łucyk

reo

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Genetyk na tropie neandertalczyka. Nowa książka Svante Pääbo Genetyk na tropie neandertalczyka. Nowa książka Svante Pääbo

Jeden z najgenialniejszych genetyków naszych czasów, Svante Pääbo, jest autorem większości najważniejszych odkryć dotyczących neandertalczyków, m.in. naszych genetycznych związków z tym gatunkiem. Książka ukazująca kulisy jego badań właśnie trafia do księgarń.

Obowiązek rozpoznasz po tym przede wszystkim, że nie pozostawia ci on prawa wyboru.
Antoine Marie Roger de Saint-Exupéry

Wywiad z obcymi Wywiad z obcymi

Jedynymi kosmitami, jakich dotąd zna nauka, pozostają ciągle organizmy żyjące na Ziemi. Ale już teraz możemy obejrzeć film dokumentalny, opowiadający o wizycie obcej cywilizacji na naszej planecie. O wydarzeniu, które nigdy jeszcze nie miało miejsca.