25.04.2024
21.04.2006 aktualizacja 21.04.2006

Jowisz w laptopie

jowisz_1.jmin.jpg jowisz_1.jmin.jpg

<p><strong>Licealiści z II LO w Głogowie siedziąc w swoich szkolnych ławkach za pomocą komputera sterowali teleskopem, który znajduje się aż w Arizonie.</strong> Robili&nbsp; zdjęcia planet i gwiazd. &quot;Astronomia do niedawna kojarzyła się z lunetą,. Tymczasem my siedzimy sobie przy laptopie, klikamy myszką, a za oceanem wszystkim steruje automat&quot; - dziwi się dyrektor ogólniaka Roman Bochanysz. W jego szkole od dawna są lekcje z astronomii, działa teź obserwatorium astronomiczne.</p>

Jak pisze "Gazeta Lubuska", nauczyciel Ludwik Lehman zgłosił liceum do programu "Hands on universe", którego ideą jest propagowanie astronomii w szkołach. W ramach tego programu w czwartek 20 kwietnia odbyła się dwugodzinna sesja  fotograficzna. Uczniowie otrzymali dostęp elektroniczny do teleskopu w obserwatorium w mieście Queen Creek w Arizonie, za
pomocą którego można robić zdjęcia.

Połączenie zaczęło się o godz. 12.00. W Stanach była wtedy trzecia nad ranem. Pierwsze zdjęcie nie wyszło. Sfotografowali Jowisz i jego trzy księżyce, lecz rozdzielczość była słaba.

"Robimy następne, mamy dwie godziny" - zdecydował Lehman. Potem
udało się sfotografować gromadę kulistą gwiazd w Herkulesie - M 13. "Teraz już lepiej, ale tam w Stanach jest źle ustawiona ostrość" - stwierdził nauczyciel."Nic nie możemy jednak zrobić, bo wszyscy pracownicy tego laboratorium o tej porze śpią" - uznał.

Lehman nawiązał kontakt z tym obserwatorium, złożył zamówienie i czekał na wyznaczenie terminu. Taki eksperyment zrobiło zaledwie kilka szkół w Polsce. MKI