29.03.2024
29.09.2008 aktualizacja 29.09.2008

Leki na depresję mogą szkodzić męskiej płodności

Leki na depresję stosowane przez miliony mężczyzn na świecie mogą
uszkadzać DNA plemników i obniżać męską płodność - wynika z
najnowszych badań amerykańskich, o których informuje serwis "New
Scientist".

Badania naukowców z Cornell Medical Center w Nowym Jorku dotyczą powszechnie stosowanych leków przeciw depresji, tzw. selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI), do których zalicza się Prozac i inne pokrewne mu leki.

W 2006 roku Peter Schlegel i Cigdem Tanrikut poinformowali, że u dwóch mężczyzn zażywających dwa różne leki z tej grupy wyraźnie spadła liczebność, zdrowych skądinąd, plemników.

W najnowszym doświadczeniu ta sama para naukowców przez 5 tygodni podawała 35 zdrowym mężczyznom inny lek z tej grupy - paroksetynę. Próbki spermy pacjentów analizowano przed rozpoczęciem badań i w 4 tygodniu terapii.

Z pozoru plemniki wydawały się zdrowe - ich kształt i ruchliwość, jak również liczebność i objętość spermy były w normie. Sytuacja zmieniła się, gdy naukowcy przyjrzeli się pod mikroskopem DNA tych komórek. Okazało się wówczas, że pod wpływem leku ponad dwukrotnie wzrosła liczba plemników z pofragmentowanym DNA - z ok. 14 proc. na początku badania do ok. 30 proc. po miesiącu brania leku.

Wcześniej, podobne uszkodzenia w DNA plemników powiązano z mniejszą żywotnością zarodków, przypominają autorzy pracy. Obserwacje wśród par korzystających z zapłodnienia in vitro wskazują, że jeśli większy odsetek plemników mężczyzny ma uszkodzenia DNA to powstaje mniej zarodków i mają one mniejsze szanse na przyjęcie się w macicy. Lekarze oceniają, że o problemie można mówić już wtedy, gdy uszkodzenia DNA ma 30 proc. plemników.

Na podstawie tych wyników, Schlegel i jego współpracownicy podejrzewają, że część mężczyzn, którzy obecnie zażywają leki z grupy SSRI może mieć obniżoną płodność.

Dotychczas wiadomo było, że SSRI spowalniają przemieszczanie się plemników przez męskie drogi rodne. A efekt ten był nawet wykorzystywany w leczeniu przedwczesnego wytrysku. Schlegel spekuluje, że dłuższa wędrówka przez drogi rodne może powodować gromadzenie się uszkodzeń w DNA komórek rozrodczych.

Naukowcy wskazują jednak, że potrzebne są dalsze badania nad wpływem długotrwałego stosowania SSRI na zdolności rozrodcze. Zwracają też uwagę, że decyzja o odstawieniu leków z grupy SSRI przez mężczyznę, którego partnerka ma problemy z zajściem w ciążę, powinna być dobrze przemyślana wspólnie z lekarzem prowadzącym. Odstawienie leków przeciw depresji może bowiem mieć groźne skutki, gdyż np. zwiększa ryzyko prób samobójczych. JJJ