Strona główna Aktualności
Inne

Cebula i czosnek kontra nowotwory

05.12.2006

Miłośnicy cebuli i czosnku mogą mieć niższe ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory - wskazują badania przeprowadzone we Włoszech i Szwajcarii.

Do takich wniosków doszli naukowcy pod kierunkiem dr Carlotty Galeone z Instytutu Badań Farmakologicznych im. Mario Negri w Mediolanie.

Badania objęły starsze osoby, cierpiące na różne nowotwory oraz odpowiednio dobrane osoby zdrowe. Zebrano szczegółowe dane na temat diety, nawyków żywieniowych pacjentów, aktywności fizycznej i innych aspektów stylu życia.

Okazało się, że osoby, które spożywały największe ilości cebuli i czosnku, miały obniżone ryzyko kilku nowotworów. Na przykład, zjadanie minimum siedmiu porcji cebuli w tygodniu zmniejszało prawdopodobieństwo raka jelita grubego o ponad połowę, w porównaniu do osób, które jej unikały. Miłośnicy czosnku z kolei byli o jedną czwartą mniej narażeni raka okrężnicy, niż pacjenci, których dieta nie uwzględniała tej przyprawy.

Jeden i drugi składnik diety obniżały także ryzyko raka jamy ustnej, gardła, nerek i jajników. Wyniki te pozostają w zgodzie z wcześniejszymi badaniami na zwierzętach i hodowlach komórek raka, które wykazały, że pewne składniki zawarte w cebuli i czosnku mogą hamować wzrost nowotworów. JJJ

tot

czosnek.jpg

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Genetyk na tropie neandertalczyka. Nowa książka Svante Pääbo Genetyk na tropie neandertalczyka. Nowa książka Svante Pääbo

Jeden z najgenialniejszych genetyków naszych czasów, Svante Pääbo, jest autorem większości najważniejszych odkryć dotyczących neandertalczyków, m.in. naszych genetycznych związków z tym gatunkiem. Książka ukazująca kulisy jego badań właśnie trafia do księgarń.

Obowiązek rozpoznasz po tym przede wszystkim, że nie pozostawia ci on prawa wyboru.
Antoine Marie Roger de Saint-Exupéry

Wywiad z obcymi Wywiad z obcymi

Jedynymi kosmitami, jakich dotąd zna nauka, pozostają ciągle organizmy żyjące na Ziemi. Ale już teraz możemy obejrzeć film dokumentalny, opowiadający o wizycie obcej cywilizacji na naszej planecie. O wydarzeniu, które nigdy jeszcze nie miało miejsca.