19.04.2024
27.02.2018 aktualizacja 27.02.2018

Ryż w Chinach uprawiano już 7400 lat temu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Już 7400 lat temu na Nizinie Jangcy uprawiano ryż. O związanych z tym, nowych odkryciach archeologicznych w Chinach informuje serwis internetowy Xinhuanet.

Trzy uwęglone ziarna ryżu, pochodzące sprzed 7400 lat, archeolodzy odkryli na prehistorycznym stanowisku Gaomiao koło miasta Hongjiang w południowo wschodniej części Chin.

Znalezisko pozwala sądzić, że mieszkańcy tego miejsca w VI tysiącleciu p.n.e. umieli uprawiać ryż jako główne źródło pożywienia - poinformował He Gang z Instytutu Archeologii i Reliktów Kultury Hunan.

W tej samej warstwie archeologicznej naukowcy odnaleźli kamień młyński z pozostałościami granulek skrobi, będącej głównym węglowodanem w diecie człowieka.

Według naukowców znalezisko jest najstarszym dowodem na uprawy ryżu na obszarze dzisiejszej prowincji Hunan.

Neolityczne stanowisko Gaomiao zostało odkryte w 1986 roku i było badane już wcześniej trzykrotnie, od lat 90. XX w. Archeolodzy odkryli tam dużą ilość muszli słodkowodnych ślimaków i kości kilkudziesięciu zwierząt, m.in. świń, jeleni, niedźwiedzi, słoni i nosorożców.

Wśród wydobytych aretfaktów znalazły się też najwcześniejsze egzemplarze białej chińskiej ceramiki, dekorowane wzorami w kształcie feniksów oraz ośmioramiennych gwiazd. (PAP)