24.04.2024
08.03.2018 aktualizacja 08.03.2018

Muchówki przenoszą wirusową chorobę pszczół

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Muchówki z rodziny bzygowatych są nosicielami wirusów atakujących pszczoły. Ponieważ migrują na duże dystanse - znacznie dalej niż pszczoły - mogą szerzyć śmiertelne dla owadów choroby po całej Europie - informuje pismo „Biology Letters”.

Czarno–żółte ubarwienie bzygowatych (Syrphidae) czyni je podobnymi do pszczół i os. Te szybko latające muchówki najprawdopodobniej "nabywają" pszczele wirusy zbierając nektar z tych samych kwiatów co pszczoły.

Naukowcy z Royal Holloway, University of London, Oxford University oraz Cornell University przeanalizowali okazy bzygowatych ze zbiorów Oxfordu i wykazali obecność wirusów trzech pospolitych chorób pszczół u dwóch gatunków muchówek odwiedzających te same kwiaty. Wirusy powodują między innymi deformację skrzydeł.

Podobnie jak pszczoły, bzygowate także odgrywają dużą rolę w zapylaniu roślin – uprawnych i dzikich. Jak wykazały badania, mogą przenosić pyłek na znaczne odległości. Prawdopodobnie to samo możliwe jest w przypadku wirusów, którymi potem zakażają się pszczoły.

Nie udało się ustalić, czy wirusy szkodzą bzygowatym, czy są tylko nosicielami infekcji. Jednak migrują na duże dystanse (znacznie dalej niż pszczoły) i mogą szerzyć śmiertelne choroby po całej Europie.

Pszczoły oraz inne owady zapylające mają zasadnicze znaczenie dla światowej produkcji żywności. Ale od kilkudziesięciu lat ich liczebność spada – z powodu niszczenia naturalnego środowiska, chorób oraz stosowania pestycydów. (PAP)