28.03.2024
05.04.2018 aktualizacja 06.04.2018

Podlaskie/ Życie jastrzębi można podglądać w internecie

Ciekawostki z życia jastrzębi chcą przybliżyć miłośnikom przyrody naukowcy z Instytutu Biologii Uniwersytetu w Białymstoku, którzy zainstalowali kamerę przy gnieździe tych ptaków w Nadleśnictwie Dojlidy. Transmisję z tego gniazda już można oglądać w internecie.

To drugie tego typu przedsięwzięcie edukacyjne białostockich biologów. Przez dwa ostatnie sezony obserwowali wspólnie z internautami życie orlików krzykliwych z Nadleśnictwa Rudka.

W gnieździe pary jastrzębi są już jaja, pod koniec kwietnia - jeśli wszystko się uda - powinny wykluwać się młode - poinformował w czwartek dr Paweł Mirski z Instytutu Biologii Uniwersytetu w Białymstoku. Samica wysiaduje cztery jaja, samiec ją zmienia, przynosi świeże gałązki - dodał.

Pokazując życie jastrzębi naukowcy chcą także - jak podkreśla Mirski - "odczarować" trochę ten gatunek, który potrafi zapolować na kurę na podwórku czy gołębie. Z tego powodu jest negatywnie postrzegany np. przez hodowców gołębi. "Ciężkie dla jastrzębi są zimy z powodu ograniczonego pokarmu. W lesie mają wtedy tylko sójki i dzięcioły" - dodaje Mirski.

Jak mówi, jastrzębie rzadko się widuje ze względu na ich strategię łowiecką. "Jastrząb raczej czatuje gdzieś na ścianie lasu i potem się udaje w krótką pogoń za ptakami. Także widzimy go stosunkowo rzadko" - podkreśla Paweł Mirski. Przypomina, że jastrzębia nazywa się czasem "duchem lasu". Także szukając gniazda do prowadzenia transmisji, badacze nasłuchiwali jastrzębi, bo trudno było je zobaczyć.

Paweł Mirski wyjaśnia, że jastrząb występuje w całej Polsce, choć jest dość rzadkim ptakiem. Szacuje się, że jest ok. 4-5 tys. par tego gatunku. Zaznacza jednak, że często jest mylony z innymi ptakami, np. powszechnym myszołowem (ok. 50 tys. par tych ptaków w kraju) czy też błotniakiem stawowym, a każdego drapieżnika ludzie nazywają jastrzębiem.

Samica jastrzębia jest większa niż samiec, jak u wszystkich ptaków drapieżnych - mówi Mirski i wskazuje, że to tzw. odwrócony dymorfizm płciowy. "U jastrzębia ta różnica jest rzędu 40 proc. To widać czasami na kamerze. Samica jest większa, masywniejsza, szersza. Ona ma żółte oko, a samiec bardziej pomarańczowe" - powiedział Mirski. Samiec może ważyć 700-800 gramów, a samica powyżej kilograma. Dr Paweł Mirski zaznacza jednak, że to "samica trzyma tam władzę".

Jastrzębie dość łatwo zaakceptowały obecność kamery. Transmisję można oglądać pod linkiem.

autor: Izabela Próchnicka