19.05.2019
PL EN
11.04.2018 aktualizacja 11.04.2018

Naukowy przepis na książkowy bestseller

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Książki oparte na tajemnicy, zaliczane do kategorii thrillerów, mające wysokie wskaźniki sprzedaży początkowej i wydawane w okolicach Świąt Bożego Narodzenia mają większą szansę stać się bestsellerami – czytamy na łamach „EPJ Data Science”.

Naukowcy z Uniwersytetu Northwestern (USA) postanowili sprawdzić, jakie czynniki pomagają książce osiągnąć sprzedażowy sukces. W tym celu przeanalizowali dane pochodzące z listy bestsellerów wydawanej przez dziennik "New York Times" w latach 2008-2016. Uwzględnili prawie 2,5 tys. tytułów zaliczanych do fikcji literackiej oraz ponad 2 tys. pozycji uznawanych za literaturę faktu.

Ustalili, że największą szansę na zostanie bestsellerem – książką cieszącą się dużą popularnością i uzyskującą wysokie nakłady wydawnicze – miały biografie i powieści fikcyjne. Im wyższą pozycję zajmowała dana książka w swoim pierwszym zestawieniu, tym dłużej utrzymywała się ona na liście bestsellerów.

Książki oparte na fikcji sprzedawały się generalnie lepiej, niż literatura faktu, ale to właśnie utwory z tej drugiej kategorii dłużej cieszyły się zaszczytnym miejscem na liście bestsellerów. Rekordzistą w tym zakresie okazał się "Niezłomny" autorstwa Laury Hillenbrand, który pozostawał na liście przez 203 tygodnie z rzędu. Dla porównania "Służące" – fikcyjna powieść Kathryn Stockett – utrzymywały się na tej liście przez 131 tygodni i był to najlepszy wynik wśród książek tego typu.

Autorzy fikcji literackiej mieli za to największą szansę na powtórny sukces i ponowne wskoczenie na listę bestsellerów. Wśród nich znajdowali się zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Mężczyźni dominowali z kolei jako autorzy literatury faktu.

Badacze stwierdzili, że o sukcesie książki decydowały przeważnie trzy czynniki: podjęta tematyka (i związana z nią grupa odbiorców), początkowy wskaźnik sprzedaży i moment publikacji. Bestsellerami najczęściej okazywały się książki trzymające w napięciu, osiągające już od początku wysokie wskaźniki sprzedaży i wydawane w okolicach Świąt Bożego Narodzenia.

Więcej na temat badania możemy przeczytać pod adresem: https://epjdatascience.springeropen.com/articles/10.1140/epjds/s13688-018-0135-y (PAP)

ooo/ zan/

Copyright © Fundacja PAP 2019