16.04.2024
06.06.2018 aktualizacja 06.06.2018

Statek kosmiczny Sojuz MS-09 leci na Międzynarodową Stację Kosmiczną

Fot. EPA/SERGEI ILNITSKY  06.06.2018 Fot. EPA/SERGEI ILNITSKY 06.06.2018

Wiozący trzech nowych członków załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) rosyjski statek Sojuz MS-09 wystartował w środę o godz. 13.12 czasu polskiego z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie i pomyślnie wszedł na orbitę wokółziemską - podała kontrola lotu.

Według niej "oddzielenie się statku od trzeciego stopnia rakiety nośnej Sojuz-FG nastąpiło w wyznaczonym czasie".

Na pokładzie Sojuza MS-09 znajdują się 43-letni Rosjanin Siergiej Prokopjew oraz reprezentujący Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) 42-letni Niemiec Alexander Gerst i astronautka amerykańskiej NASA, 42-letnia lekarka Serena Aunon-Chancellor.

Dla tej ostatniej, urodzonej w USA córki emigranta z Kuby, jak też dla Prokopjewa, jest to pierwsza wyprawa w kosmos, natomiast Gerst przebywał już na ISS od maja do listopada 2014 roku. Sojuz MS-09 ma zacumować do stacji orbitalnej w piątek o godz. 13.21, zatem jego samodzielny lot potrwa dokładnie dwie doby.

Obecną załogę stacji, przebywającą tam od marca, tworzą dwaj Amerykanie: Andrew Feustel i Richard Arnold oraz Rosjanin Oleg Artemjew. Wszyscy trzej mają powrócić na Ziemię 4 października statkiem Sojuz MS-08. W tydzień później statkiem Sojuz MS-10 wyruszą na ISS Rosjanie Aleksiej Owczynin i Nikołaj Tichonow oraz Amerykanin Nick Hague.

Pobyt Prokopjewa, Gersta i Aunon-Chancellor w kosmosie potrwa 187 dni, do ich powrotu na Ziemię 13 grudnia statkiem Sojuz MS-09. (PAP)