29.03.2024
24.08.2018 aktualizacja 24.08.2018

Krewetki, które leczą ryby

Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Krewetki, które pomagają rannym rybom dojść do zdrowia, opisują badacze z australijskiego James Cook University na łamach periodyku „Marine Biology”.

Naukowcy pod kierunkiem dr Kate Hutson z uniwersyteckiego Centre for Sustainable Tropical Fisheries and Aquaculture wykorzystali kamery o wysokiej rozdzielczości, aby zaobserwować interakcje między krewetkami czyścicielami (Lysmata amboinensis) ze „stacji czyszczących” a rybami papużakami łuskopłetwymi (Pseudanthias squamipinnis), które przypływały tam, żeby pozbyć się pasożytów.

„W południowo-wschodniej Azji, największym regionie produkcji ryb na świecie, od 30 do 50 proc. osobników hodowlanych cierpi z powodu pasożytów – powiedział doktorant David Vaughan, pracujący przy tym projekcie. - Wiemy, że krewetki oczyszczają ryby z pasożytów, więc skoro możemy zidentyfikować gatunki, które robią to efektywnie i bez szkody, będzie to +bardziej zieloną+ alternatywą dla chemikaliów”.

Vaughan podkreślił, że naukowcy zdawali sobie sprawę z tego, że ranne ryby odwiedzały „stacje czyszczące” krewetek w celu pozbycia się pasożytów. Pozostawało jednak pytanie, czy krewetki mają z tego korzyści i czy rany ryb są dla nich okazją do zdobycia pożywienia. Relacje między krewetkami i ich rybimi klientami nie są jednoznaczne, gdyż skorupiaki żywią się rybim śluzem, natomiast ryby czasami zjadają krewetki.

Okazało się jednak, że skorupiaki nie mają w stosunku do swoich klientów złych zamiarów. „Odkryliśmy, że krewetki nie powiększają istniejących ran ani nie ranią dodatkowo ryb” - powiedział Vaughan.

Analiza materiału z kamer wykazała, że działanie krewetek czyszczących wręcz zmniejszało zaczerwienienie ran. „Rany ryb są podatne na inwazję patogenów jak wirusy czy bakterie, a zmniejszenie zaczerwienienia wskazuje, że krewetki są w stanie powstrzymać rozwój infekcji” - podkreślił badacz.

Krewetki czyściciele mają też pośredni wpływ na zdrowie obsługiwanych przez nie ryb poprzez zmniejszenie poziomu stresu podczas zabiegów higienicznych – co przekłada się na zdolność poszczególnych osobników do powrotu do zdrowia.

Aktualnie zespół stara się zidentyfikować najlepsze gatunki krewetek, które można będzie wykorzystać do usuwania pasożytów z ryb hodowlanych i ozdobnych.