20.04.2024
04.10.2018 aktualizacja 04.10.2018

Mikroplastik zanieczyszcza plaże, na których gniazdują żółwie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Naukowcy znajdują drobiny plastiku nawet głęboko w piasku na plażach, gdzie żółwie morskie składają jaja – alarmuje magazyn „Marine Pollution Bulletin”.

Średnio 5,3 tys. mikrodrobin plastiku na metr sześcienny piasku można znaleźć na cypryjskich plażach na głębokości 60 cm – oszacowali badacze z brytyjskiego University of Exeter. W tych miejscach jaja składają żółwie zielone i żółwie karetta.

Z kolei na powierzchni w jednym metrze sześciennym piasku na wybrzeżu Cypru można się doliczyć aż 130 tys. fragmentów plastiku. Jest to drugi najgorszy wynik dla plaż na świecie po południowo-wschodniej prowincji Chin, Guangdong.

Naukowcy są zdania, że jeżeli warunki te będą się pogarszać, to zanieczyszczenia zaczną wpływać na liczbę wyklutych żółwi, a nawet na proporcję liczby młodych płci żeńskiej do żółwików płci męskiej.

"Pobraliśmy próbki z 17 miejsc gniazdowania żółwi karetta i żółwi zielonych i znaleźliśmy mikroplastik na wszystkich plażach, na wszystkich głębokościach" - powiedziała dr Emily Duncan z centrum ekologii i ochrony przyrody University of Exeter. "Mikroplastik ma odmienne właściwości fizyczne od naturalnych osadów, więc jego wysoki poziom może zmieniać warunki w miejscach lęgowych, co może mieć wpływ na rozmnażanie się żółwi" - wyjaśniła badaczka.

Jak dodała, temperatura, w jakiej znajdują się jaja, wpływa na płeć miotu – w ciepłych warunkach samiczki wykluwają się częściej.

Mikroplastik – definiowany jako drobiny mniejsze niż 5 mm średnicy – pochodzi z wielu źródeł, m.in. są to śmieci, które rozpadły się na mniejsze kawałki, ale i mikrogranulki z kosmetyków czy mikrowłókna z ubrań. W tym badaniu naukowcy najczęściej natrafiali na granulat używany przy wytwarzaniu produktów z plastiku oraz twarde odłamki większych plastikowych elementów.

"Te cypryjskie plaże są oddalone od miejsc lokalizacji przemysłu i nie są często odwiedzane przez ludzi – w przeciwieństwie do plaż w Chinach, gdzie odnotowano największy poziom mikroplastiku" - zaznaczył prof. Brendan Godley. "Wygląda zatem na to, że mikroplastik przypływa z prądami morskimi. W tym przypadku, jak wynika z naszych analiz, większość pochodzi ze wschodniej części basenu Morza Śródziemnego" - powiedział naukowiec. Dodał, że dotyczy to także większych plastikowych przedmiotów znajdywanych na wybrzeżu Cypru w dużych ilościach.

Odkrycia potwierdzają teorię, że plaże służą jako miejsca akumulowania się morskiego mikroplastiku i to głównie im grozi zanieczyszczenie.

Badanie przeprowadzono w oparciu o ponad 1,2 tys. próbek pobranych z 17 plaż na północy Cypru, na których gniazdują żółwie. (PAP)