20.04.2024
09.10.2009 aktualizacja 09.10.2009

Aligatory są lojalne wobec swoich ukochanych

Aligatory przejawiają taką samą lojalność w stosunku do swoich partnerów godowych, jak ptaki - wynika z nowego badania opublikowanego w piśmie "Molecular Ecology". Odkrycie to pomaga zrozumieć zwyczaje godowe dinozaurów.

Nawet 70 proc. samic aligatorów wiąże się na gody z jednym partnerem, często przez wiele lat - ustalili naukowcy z Savannah River Ecology Laboratory w efekcie trwających dekadę badań gadów żyjących w rezerwacie Rockefeller Wildlife Refuge (RWR) w amerykańskim stanie Louisiana.

W pewnym momencie naukowcy zaczęli obserwować zachowanie poszczególnych osobników w trakcie kolejnych sezonów godowych. Sprawdzali, czy gady te wiążą się w stałe pary, czy może preferują poligamię.

"Biorąc pod uwagę, że w rezerwacie żyje bardzo wiele tych zwierząt, nie spodziewaliśmy się zaobserwować u nich wierności" - opowiada jedna z autorek badań, Stacey Lance.

"Stwierdzenie, że 70 proc. chwytanych przez nas samic przejawia wierność podczas godów, było doprawdy niewiarygodne. Nie sądzę, by ktokolwiek oczekiwał, że ta sama para aligatorów, która związała się podczas godów w roku 1997, będzie je spędzać razem także w 2005 r., a może i zakłada wspólne gniazda nawet dziś" - podkreśla badaczka.

Odkrycie to rzuca nowe światło na złożony system godowy aligatorów. U większości gadów trudno jest zaobserwować tradycyjnie pojmowaną opiekę rodziców nad młodymi. Krokodyle są jednak pod tym względem wyjątkiem - opiekują się potomstwem i bronią miejsca, w którym znajduje się ich gniazdo.

W 2001 r. w trakcie badań zwyczajów godowych aligatorów stwierdzono, że wśród aligatorów przeważa sytuacja, w której samce płodzą potomstwo z wieloma samicami. Nie wiadomo było jednak, jaka jest z tego korzyść dla całego gatunku.

W objętym badaniami rezerwacie samice mogły się swobodnie przemieszczać po terytoriach samców, co teoretycznie sprzyja licznym "miłosnym przygodom". Okazało się jednak, że wiele tych gadów przez kolejne sezony płodzi potomstwo z tym samym partnerem. Stanowi to pierwszy dowód na częściową wierność godową wśród krokodyli. Obyczaje godowe aligatorów okazują się więc podobne do zachowań rozrodczych ptaków.

Krokodyle są jedynymi współcześnie żyjącymi przedstawicielami archozaurów - grupy gadów, do której należały dinozaury, i która dała początek ptakom. Ten właśnie ewolucyjny związek z ptakami oznacza, że krokodyle znajdują się na wyjątkowej pozycji filogenetycznej - dotyczącej pochodzenia i ewolucyjnych zmian w grupie organizmów. Ich badania mogą dostarczać informacji na temat zwyczajów godowych przodków ptaków i wielu gatunków dinozaurów. ZAN