18.04.2024
08.01.2010 aktualizacja 08.01.2010

Światło zatrzymane na sekundę!

W chmurze utworzonej z atomów sodu, schłodzonych do ekstremalnie niskiej temperatury, promień (impuls) światła zatrzymał się na ponad sekundę. Prędkość, z jaką światło przenikało przez chmurę sodu oszacowano na zaledwie 25 kilometrów na godzinę, informuje "Physical Review Letters".

Jeszcze kilka miesięcy temu, stwierdzenie ucznia, iż biegnąc czy jadąc na rowerze można poruszać się szybciej od światła, skwitowane byłoby przez nauczyciela jedyną słuszną w takim wypadku oceną - niedostateczną. Przecież ogólnie wiadomo, że światło porusza się z niewyobrażalnie wielką prędkością około 300 tysięcy km/s, a dokładnie 299 792 458 m/s - prędkość rozchodzenia się fali elektromagnetycznej w próżni.

Dziś już wiadomo, że światło w odpowiednich warunkach, przenikając przez chmurę utworzoną przez atomy sodu, schłodzone do bardzo niskiej temperatury (kondensat Bosego-Einsteina), może znacząco zwolnić, osiągając zadziwiająco niską prędkość 25 km/h!

Eksperyment, podczas którego udało się zwolnić światło do 25 km/h przeprowadzony został przez naukowców z Uniwersytetu Harvard'a. Polegał on na oświetlaniu chmury, w skład której wchodziły atomy sodu światłem lasera, o odpowiednio dopasowanych do potrzeb eksperymentu parametrach fizycznych.Zmiany - na poziomie kwantowym - zachodzące wewnątrz chmury sodu spowodowały, iż wpadający promień światła w formie impulsu o długości około 1 kilometra "upakowywany" został w 20 mikrometrach (!) kondensatu Bosego-Einsteina. Dzięki temu światło zatrzymywane zostało w chmurze sodu na około półtorej sekundy. Czas ten jest niemal trzykrotnie dłuższy niż dotychczas odnotowany rekord wstrzymania promienia świetlnego - 600 ms.

Według naukowców, nowe odkrycie nie może być na razie praktycznie wykorzystane, choć prowadzone są prace w kierunku utworzenia układu, który byłby wykorzystywany w informatyce i kryptografii. KLG