Strona główna Aktualności
Inne

Ćwiczenia powiększają mózg chorym na schizofrenię

09.02.2010
Ćwiczenia powodują powiększenie objętości niektórych obszarów mózgu u pacjentów ze schizofrenię, co potencjalnie może dawać efekt terapeutyczny - wynika z niemiecko-kanadyjskich badań, które publikuje pismo "Archives of General Psychiatry". Charakterystyczny dla chorych na schizofrenię jest mniejszy niż zwykle hipokamp, tj. struktura mózgu odpowiedzialna za regulację emocji i utrwalanie wspomnień. Niemiecko-kanadyjski zespół wykazał, że po trzech miesiącach treningu na rowerku stacjonarnym u pacjentów cierpiących na to ciężkie schorzenie psychiczne objętość hipokampa znacznie wzrosła. Towarzyszyła temu zmiana w proporcji dwóch związków w hipokampie świadcząca o powstawaniu nowych neuronów (tzw. neurogeneza) oraz umiarkowana poprawa pamięci krótkotrwałej. Zdaniem autorów pracy, odkrycie to wskazuje, że nawet u pacjentów z tak ciężką chorobą psychiczną mózg zachowuje pewną plastyczność, czyli zdolność do adaptacji. Badacze podkreślają jednak, że na razie za wcześnie jest, by oceniać, czy włączenie ćwiczeń do terapii może pomóc chorym na schizofrenię lepiej funkcjonować w życiu. Schizofrenia jest poważną chorobą psychiczną, której towarzyszą tzw. objawy psychotyczne, czyli halucynacje i omamy. Często dotyka ona osoby młode - w późnym okresie dorastania lub wczesnej dorosłości, kiedy mogłyby zacząć w pełni samodzielne życie. (www.naukawpolsce.pap.pl)

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Polski przewodnik dla zagranicznych miłośników ptaków Polski przewodnik dla zagranicznych miłośników ptaków

Gdzie w Polsce najlepiej obserwować ptaki i jakie gatunki można tu spotkać? Mówi o tym anglojęzyczny przewodnik po najciekawszych dla birdwatcherów miejscach w Polsce "Birding in Poland".

Każda nauka ma w sobie tendencję do monopolizowania.
Karl Rahner

5 muzeów, które przeniosą w czasie i nie zrujnują portfela 5 muzeów, które przeniosą w czasie i nie zrujnują portfela

Wakacje już za pasem, a wraz z nimi - okazje do podróży, w tym także do odwiedzania muzeów i skansenów. Jak spędzić przyjemnie czas, a jednocześnie naprawdę "dotknąć" historii, archeologii, folkloru i nie ogołocić kieszeni? Oto subiektywne przykłady takich polskich propozycji na lato i nie tylko.