Strona główna Aktualności
Świat

Cząsteczka obecna w mleku matki niszczy komórki raka

26.04.2010 Świat
Własności cząsteczki obecnej w ludzkim mleku, która skutecznie zwalcza komórki nowotworowe, badają naukowcy ze Szwecji. Najnowsze wyniki ich pracy publikuje pismo "PLoS One".
Chodzi o obecną w mleku cząsteczkę nazywaną w skrócie HAMLET, która jest kompleksem białka o nazwie alfa-laktalbumina i kwasu oleinowego. Naukowcy z Uniwersytetu w Lund odkryli ją przypadkowo kilka lat temu, podczas badań nad przeciwbakteryjnymi własnościami ludzkiego mleka. Naukowcy podejrzewają, że kompleks ten tworzy się w kwaśnym środowisku w dziecięcym żołądku.

Testy laboratoryjne wykazały, że HAMLET zabija bakterie z rodzaju paciorkowców oraz komórki 40 różnych nowotworów złośliwych. Dobre wyniki uzyskano też w badaniach na pacjentach z rakiem pęcherza -za każdym razem po podaniu tego kompleksu w ich moczu znajdowano martwe komórki rakowe.

Zrodziło to nadzieje, że w przyszłości HAMLET może stać się lekiem przeciwnowotworowym. Planowane są już testy mające sprawdzić jego wpływ na komórki raka skóry, guzów błon śluzowych i guzów mózgu.

Zaletą kompleksu jest to, że niszczy tylko komórki nowotworowe, oszczędzając zdrowe.

Naukowcy z Uniwersytetu w Lund wraz z kolegami z Uniwersytetu w Gothenburgu próbują teraz wyjaśnić mechanizm oddziaływania cząsteczki HAMLET na komórki raka, co może przyspieszyć jej zastosowanie w medycynie.

Z ich badań wynika, że HAMLET gromadzi się w błonach komórek i przerywa ich ciągłość, co może być krokiem inicjującym samobójczą śmierć komórkową (tzw. apoptozę). JJJ

kap

Intrygująca wycieczka po kapitalizmie Intrygująca wycieczka po kapitalizmie

Rzadko kiedy biorę do ręki książkę naukową zaintrygowany - skutecznemu zaczytaniu przeszkadza często ich sztywny układ, nieczytelne i skomplikowane tabelki. Inaczej jest w przypadku "Kapitalizmu. Historii krótkiego trwania" autorstwa dr. Kacpra Pobłockiego.