Strona główna Aktualności
Świat

Cząsteczka obecna w mleku matki niszczy komórki raka

26.04.2010 Świat
Własności cząsteczki obecnej w ludzkim mleku, która skutecznie zwalcza komórki nowotworowe, badają naukowcy ze Szwecji. Najnowsze wyniki ich pracy publikuje pismo "PLoS One".
Chodzi o obecną w mleku cząsteczkę nazywaną w skrócie HAMLET, która jest kompleksem białka o nazwie alfa-laktalbumina i kwasu oleinowego. Naukowcy z Uniwersytetu w Lund odkryli ją przypadkowo kilka lat temu, podczas badań nad przeciwbakteryjnymi własnościami ludzkiego mleka. Naukowcy podejrzewają, że kompleks ten tworzy się w kwaśnym środowisku w dziecięcym żołądku.

Testy laboratoryjne wykazały, że HAMLET zabija bakterie z rodzaju paciorkowców oraz komórki 40 różnych nowotworów złośliwych. Dobre wyniki uzyskano też w badaniach na pacjentach z rakiem pęcherza -za każdym razem po podaniu tego kompleksu w ich moczu znajdowano martwe komórki rakowe.

Zrodziło to nadzieje, że w przyszłości HAMLET może stać się lekiem przeciwnowotworowym. Planowane są już testy mające sprawdzić jego wpływ na komórki raka skóry, guzów błon śluzowych i guzów mózgu.

Zaletą kompleksu jest to, że niszczy tylko komórki nowotworowe, oszczędzając zdrowe.

Naukowcy z Uniwersytetu w Lund wraz z kolegami z Uniwersytetu w Gothenburgu próbują teraz wyjaśnić mechanizm oddziaływania cząsteczki HAMLET na komórki raka, co może przyspieszyć jej zastosowanie w medycynie.

Z ich badań wynika, że HAMLET gromadzi się w błonach komórek i przerywa ich ciągłość, co może być krokiem inicjującym samobójczą śmierć komórkową (tzw. apoptozę). JJJ