Strona główna Aktualności
Świat

Kwantowe efekty w naszym DNA

02.07.2010 Świat
Uczeni z National University of Singapore uważają, że kwantowe splątanie jest zasadniczym zjawiskiem, utrzymującym strukturę DNA, czyli wszystkich genów w naszych komórkach - informuje "Technology Review".
Splątanie cząstek to nie do końca zrozumiane zjawisko, które zadziwia fizyków. Polega ono na tym, że dwie cząstki, takie, jak na przykład foton lub elektron są ze sobą powiązane, niezależnie od dzielącej je odległości. Jeśli cokolwiek przydarzy się jednej z nich, natychmiast wpływa to na stan splątanej z nią cząstki, teoretycznie nawet wtedy, gdy dzielą je miliony lat świetlnych.

Badacze nie mają jeszcze dowodów na prawdziwość swojej teorii. Swoje wnioski opierają na modelu matematycznym, według którego podwójna helisa, czyli podstawowa struktura DNA powinna pod wpływem oddziaływań elektronów w jej atomach oscylować z intensywnością, która doprowadziłaby do jej rozpadu.

W czasie oscylacji powstają kwantowe obiekty zwane fononami. Model badaczy pokazuje, że fonony znajdują się w stanie superpozycji, tzn. ich oscylacja zachodzi w przeciwnych kierunkach jednocześnie i że są ze sobą kwantowo splątane. Według singapurskich uczonych jest to warunek na to, aby cząsteczka DNA się nie rozpadła.

Kwantowa biologia to nowa dziedzina, która bada znacznie kwantowych zjawisk w procesach biologicznych. Według niedawnych odkryć, splątane elektrony powstają w procesie fotosyntezy, uczeni podejrzewają też, że to zjawisko pozwala ptakom postrzegać ziemskie pole magnetyczne. MAT

krf/bsz

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Genetyk na tropie neandertalczyka. Nowa książka Svante Pääbo Genetyk na tropie neandertalczyka. Nowa książka Svante Pääbo

Jeden z najgenialniejszych genetyków naszych czasów, Svante Pääbo, jest autorem większości najważniejszych odkryć dotyczących neandertalczyków, m.in. naszych genetycznych związków z tym gatunkiem. Książka ukazująca kulisy jego badań właśnie trafia do księgarń.

Obowiązek rozpoznasz po tym przede wszystkim, że nie pozostawia ci on prawa wyboru.
Antoine Marie Roger de Saint-Exupéry

Wywiad z obcymi Wywiad z obcymi

Jedynymi kosmitami, jakich dotąd zna nauka, pozostają ciągle organizmy żyjące na Ziemi. Ale już teraz możemy obejrzeć film dokumentalny, opowiadający o wizycie obcej cywilizacji na naszej planecie. O wydarzeniu, które nigdy jeszcze nie miało miejsca.