28.03.2024
06.04.2011 aktualizacja 06.04.2011

Obserwatorium do zbadania atmosfery planet poza Układem Słonecznym

Pierwsze obserwatorium do badania atmosfer planet spoza Układu Słonecznego ma być wysłane w kosmos między 2020 i 2022 rokiem. Misję planuje Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). <br />

Misji o nazwie Exoplanet Characterisation Observatory (EChO) poświęcone były warsztaty w Obserwatorium Paryskim 24 marca. Spotkanie zorganizowano po tym, jak ESA pod koniec lutego bieżącego roku ogłosiła listę projektów naukowych zakładających wysłanie satelitów między 2020 i 2022 rokiem. Wśród nich znalazło się właśnie EChO oraz trzy inne misje.

EChO ma być pierwszym obserwatorium dedykowanym badaniu atmosfer planet spoza Układu Słonecznego - planet pozasłonecznych (ang. exoplanets). Instrument będzie wykonywał obserwacje spektroskopowe, w wysokiej rozdzielczości i różnych długościach fal. Teleskop zostanie umieszczony w punkcie Lagrange'a L2, 1,5 miliona kilometrów do Ziemi.

Dostarczane przez niego dane - między innymi o składnikach atmosfer, ich temperaturze - mają pomóc w określeniu prawdopodobieństwa rozwoju życia na innych światach. W oparciu o te dane będzie możliwe poznanie wewnętrznej struktury tych obiektów. Astronomowie będą mogli dowiedzieć się więcej o ich formowaniu i ewolucji.

Celem spotkania w Paryżu było zarysowanie kolejnych etapów przygotowania misji oraz jej trwania, już po wystrzeleniu obserwatorium. Uczestnicy warsztatów sformułowali również zaproszenie do szerokiej społeczności naukowej, której członkowie mogą być zainteresowani udziałem w projekcie.

Więcej informacji na temat misji Exoplanet Characterisation Observatory można znaleźć pod adresem http://echo-spacemission.eu. JPO