Strona główna Aktualności
Świat

Nie tylko kukułki podrzucają jaja

26.05.2011 Świat
Nie tylko kukułki składają jaja w obcych gniazdach. Skalę tego zjawiska wśród ptaków morskich naukowcy poznali w trakcie badania ponad 69 tys. ptasich gniazd na zachodnim wybrzeżu Szkocji. O wynikach ich pracy informuje Scottish Marine Institute.
To, że kukułka składa jaja w gniazdach innych gatunków ptaków, skazując je na wychowywanie swojego wiecznie głodnego pisklęcia, wie każde dziecko. Nowe badania dra Clive'a Craika ze Scottish Marine Institute potwierdzają, że taki rodzaj zachowania występuje także wśród ptaków morskich, ale jest u nich dość rzadki.

Craik zaobserwował, że jajka do gniazd innych ptaków najczęściej składają ostrygojady oraz kaczki edredonowe, zwane też miękkopiórami. "Oba gatunki podrzucają jaja do gniazd mewich; prawdopodobnie dlatego, że mewy są tam gatunkiem najczęściej spotykanym" - mówi Craik.

Zdaniem badacza szansa na to, że mewa wychowa obce pisklę, są jednak mizerne. "Powstaje ryzyko, że jeśli pisklę miękkopióra wykluje się w gnieździe mewy srebrzystej, to zamiast za członka rodziny zostanie uznane za potencjalne pożywienie. Szansa, że uda mu się później niezauważenie przemknąć obok mew i znaleźć stadko 'swoich', jest bardzo małe" - ocenia badacz.

W ciągu 14 lat badań (1996-2009) Craik natrafił na 123 gniazda, w których znalazł jajka należące do więcej niż jednego gatunku.

Jego zdaniem ofiarami podrzucania jaj pada 13 różnych gatunków ptaków, choć najczęściej - mewy. Ponad połowa przypadków podrzucania jaj dotyczyła tylko trzech par gatunków: mew siwych i ostrygojadów (gdzie ofiarą padała mewa), mew srebrzystych i miękkopiórów (i znów gniazda "użyczają" mewy) oraz mew siwych i mew śmieszek (ofiarą padają tu mewy siwe). Choć do podrzucania jaj dochodzi dość rzadko (wśród niemal 70 tys. zbadanych lęgów zaledwie co pięćsetne gniazdo zawierało obce jajo), to mewy siwe wydawały się wyjątkowo narażone na kukułcze podstępy innych gatunków.

"Jaja niektórych ptaków morskich są dla niewprawnego oka bardzo podobne, czasami różnią się tylko wielkością. Wydaje się jednak nieprawdopodobne, by ostrygojad pomylił gniazdo mewy ze swoim własnym. Takie podrzucanie jaj może być prymitywną wersją tego, co robi kukułka - bezceremonialnych starań jednego ptaka, by inny wychował jego młode" - komentuje Craik. ZAN