Strona główna Aktualności
Przyroda

W Borach Dolnośląskich odkryto skamieniałości roślinne

21.10.2011 Przyroda
Skamieniałości roślinne pochodzące najprawdopodobniej z epoki przedlodowcowej odkryli członkowie Towarzystwa Borów Dolnośląskich podczas badań przeprowadzonych na terenie poligonu wojskowego Żagań-Świętoszów.
Jak powiedział Maciej Boryna z Muzeum Ziemi Szprotawskiej, skamieniały fragment pnia został znaleziony przypadkowo podczas prowadzenia badań w ramach programu "Wydmy i wody okresowe Borów Dolnośląskich".

"To wyjątkowy artefakt, ponieważ gleby Borów Dolnośląskich reprezentowane są przeważnie przez jałowe piaski bielicowe i do tej pory w ich wierzchniej warstwie nie rejestrowano podobnych znalezisk" - mówił Boryna.

Zdaniem Boryny, skamieniałość jest interesująca także z innego powodu, ukazuje bowiem w sposób poglądowy, jak miękka struktura starego drzewa przechodzi z biegiem czasu w skamielinę. "Skład gleby wokół znaleziska pozwala także sądzić, że wokół może się znajdować więcej podobnych skamieniałości" - dodał.

Znalezisko jest obecnie przechowywane w Muzeum Ziemi Szprotawskiej i zostanie zbadane przez paleobotaników, którzy określą jego dokładny wiek, gatunek drzewa i pochodzenie.

mic/ ls/bsz

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

O relacjach pełną parą! "Siła duetów" O relacjach pełną parą! "Siła duetów"

Czy historię ludzkości tworzą sami samotni geniusze? Nie! Po prostu łatwiej o nich opowiadać historie. Ale świat nie jest taki prosty! W dokonywaniu przełomów liczą się też relacje między ludźmi, spośród których najbardziej podstawową jest relacja dwóch osób - zauważa w książce "Siła duetów" Joshua Wolf Shenk.

Nigdy nie wątpi ten tylko, kto nic nie wie.
Cyceron

Z rąk do rąk: od rzymskich czyściochów do czerwonoarmistów Z rąk do rąk: od rzymskich czyściochów do czerwonoarmistów

Twierdza w dzisiejszym Gonio w zachodniej Gruzji świetnie pełniła swą funkcję przez dwa tysiące lat: najpierw rzymscy legioniści bronili z niej granic cesarstwa przed niepokornymi mieszkańcami Kolchidy, a w czasach znacznie nam bliższych – czerwonoarmiści strzegli z niej granic ZSRR przed imperialistami. Sekrety tego stanowiska właśnie poznają polscy archeolodzy.