Strona główna Aktualności
Przyroda

W Borach Dolnośląskich odkryto skamieniałości roślinne

21.10.2011 Przyroda
Skamieniałości roślinne pochodzące najprawdopodobniej z epoki przedlodowcowej odkryli członkowie Towarzystwa Borów Dolnośląskich podczas badań przeprowadzonych na terenie poligonu wojskowego Żagań-Świętoszów.
Jak powiedział Maciej Boryna z Muzeum Ziemi Szprotawskiej, skamieniały fragment pnia został znaleziony przypadkowo podczas prowadzenia badań w ramach programu "Wydmy i wody okresowe Borów Dolnośląskich".

"To wyjątkowy artefakt, ponieważ gleby Borów Dolnośląskich reprezentowane są przeważnie przez jałowe piaski bielicowe i do tej pory w ich wierzchniej warstwie nie rejestrowano podobnych znalezisk" - mówił Boryna.

Zdaniem Boryny, skamieniałość jest interesująca także z innego powodu, ukazuje bowiem w sposób poglądowy, jak miękka struktura starego drzewa przechodzi z biegiem czasu w skamielinę. "Skład gleby wokół znaleziska pozwala także sądzić, że wokół może się znajdować więcej podobnych skamieniałości" - dodał.

Znalezisko jest obecnie przechowywane w Muzeum Ziemi Szprotawskiej i zostanie zbadane przez paleobotaników, którzy określą jego dokładny wiek, gatunek drzewa i pochodzenie.

mic/ ls/bsz

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Wyjątkowe odkrycie archeologiczne z Bodzi opublikowane Wyjątkowe odkrycie archeologiczne z Bodzi opublikowane

Wyniki analiz zespołu naukowców, pracujących na jednym z niewielu znanych cmentarzysk elity z okresu formowania się Państwa Polskiego, ukazały się nakładem prestiżowego wydawnictwa Brill.

Każda praca jest możliwa do wykonania, jeśli podzielić ją na małe odcinki.
Abraham Lincoln

Starsi PAN-owie Starsi PAN-owie

Średnia wieku wśród członków rzeczywistych Polskiej Akademii Nauk wynosi teraz ponad 81 lat - wynika z moich obliczeń. Na 180 członków są tylko cztery kobiety. Z kolei wśród członków korespondentów PAN średnia wieku jest niższa - według moich rachunków to 68 lat.