19.02.2020
PL EN
11.02.2012 aktualizacja 11.02.2012

Na Facebooku są dwie trzecie publicznych uczelni akademickich

Fot. PAP/Grzegorz Hawałej   Fot. PAP/Grzegorz Hawałej

<strong>Polskie szkoły wyższe coraz chętniej korzystają z serwisów społecznościowych. </strong>Dwie trzecie polskich publicznych uczelni akademickich mają oficjalne profile na Facebooku, a niemal jedna trzecia - ma konta na Youtubie - wynika z raportu przygotowanego przez badacza z Poznania.

Raport "Uczelnie wyższe w mediach społecznościowych" przygotował na swoim blogu "Warsztat badacza komunikacji" dr Emanuel Kulczycki, adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Z badania wynikło, że 66 proc. badanych uczelni ma konta na Facebooku. Najwięcej fanów na tym portalu - ponad 10 tys. - miał w czasie badania Uniwersytet Jagielloński. Na drugim miejscu znalazła się w raporcie AGH, która ma ponad 9 tys. fanów, a na trzecim miejscu - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (ponad 8 tys. fanów).

O wiele słabiej wypadł Twitter - tam konta miało tylko 14 proc. uczelni, a liczba osób śledzących profil była znacznie mniejsza (najwięcej obserwujących miała Politechnika Śląska - ponad 270). Za to aż 31 proc. badanych uczelni miało oficjalny kanał na YouTubie.

Profile w aż 9 serwisach społecznościowych ma Uniwersytet Łódzki - to najlepszy spośród badanych uczelni wynik. 6 profili ma Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, a 5 - Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Celem tworzenia raportu było ocenienie jak uczelnie wyższe radzą sobie w social media. Swoim badaniem Kulczycki objął 59 polskich publicznych uczelni akademickich. Na stronach głównych każdej z tych uczelni szukał linków do mediów społecznościowych. Pod uwagę brane były tylko profile ogólnouczelniane, a nie profile jednostek uczelni.

"Przyjąłem perspektywę +stroskanego ucznia+, który poszukuje oficjalnych kanałów potencjalnej uczelni wyższej, na której chce studiować - chce zobaczyć, jak ona się komunikuje" - zaznaczył w swoim blogu autor badania.

"Profil w serwisie społecznościowym ma być profilem oficjalnym, zatem zakładam, że link do niego musi znajdować się na stronie głównej danej uczelni. Nie uwzględniałem profili (np. na Facebooku), do których nie ma odnośnika na stronie uczelni (nigdy nie wiadomo, czy nie jest to profil fałszywy - uczelnia musi sygnować swoje oficjalne kanały komunikacji)" - poinformował badacz.

Badaniem objęto wszystkie serwisy społecznościowe, do których zostały odnalezione linki. Były to: Facebook, Twitter, YouTube, Google Plus, Goldenline, Blip, Picasa, NK, Flickr oraz blogi na różnych platformach. Dane zostały zebrane 8 lutego 2012 r. Raport dostępny jest na stronie.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ krf/

Copyright © Fundacja PAP 2020