20.04.2024
10.08.2012 aktualizacja 10.08.2012

Imbir pomaga kontrolować poziom glukozy u diabetyków

Foto: Fotolia Foto: Fotolia

Stosowany od wieków w medycynie chińskiej imbir nie tylko łagodzi objawy przeziębienia i pomaga przy dolegliwościach układu pokarmowego. Australijscy naukowcy odkryli, że ekstrakt z imbiru można również wykorzystać w kontrolowaniu cukrzycy typu 2. O swoich wnioskach informują za pośrednictwem pisma "Planta Medica".

Podczas eksperymentów na wyhodowanych w laboratorium komórkach tkanki mięśniowej, naukowcy z Uniwersytetu Sydney zaobserwowali, że ekstrakt z kłącza imbiru zwiększa wchłanianie glukozy przez komórki mięśniowe niezależnie od insuliny. Składnikami odgrywającymi tu kluczową rolę są gingerole (biologicznie aktywne związki należące do grupy polifenoli), zwłaszcza 6-gingerol i 8-gingerol.

"U pacjentów z cukrzycą typu 2 możliwość wchłaniania glukozy przez mięśnie szkieletowe jest upośledzona przez nieprawidłową ścieżkę transdukcji sygnału insuliny. Gingerole zwiększają ilość białka GLUT4 na powierzchni komórek mięśniowych, co umożliwia transport glukozy do ich wnętrza" - wyjaśnia kierujący badaniami prof. Basil Roufogalis.

"Mamy nadzieję, że te obiecujące wyniki zostaną potwierdzone podczas badań klinicznych na ludziach"- dodaje.(PAP)