Strona główna Aktualności

Składnik pożywienia, który zapewnia przedłużone uczucie sytości

28.08.2012 Świat

Fot. Fotolia

Niemieccy naukowcy przekonują, że zastosowanie unowocześnionej postaci metylocelulozy w produktach spożywczych pozwoli na długotrwałe zaspokojenie głodu.

Metyloceluloza jest od dawna stosowana w przemyśle spożywczym jako środek zagęszczający lub emulgator. Wykorzystuje się ją przy produkcji wypieków, słodkich i słonych przekąsek oraz gotowych dań.

Związek chemiczny ma postać białego proszku, który rozpuszcza się w zimnej wodzie, tworząc gęsty roztwór. Po podgrzaniu roztwór zamienia się w żel.

Właśnie ten mechanizm został wykorzystany przez naukowców z Dow Wolff Cellulosics w Bomlitz (Niemcy), którzy stworzyli unowocześnioną wersję metylocelulozy - SATISFIT-LTG - po zjedzeniu przemieniającą się pod wpływem temperatury ciała człowieka w żel. Żel ten zalega w żołądku przez jakiś czas, wywołując wrażenie sytości i powodując zmniejszone spożycie kalorii w ciągu następnych godzin.

"Ten składnik sprawia, że ludzie czują się pełni po zjedzeniu mniejszych ilości pokarmu. Mając poczucie pełności i zaspokojenia głodu, nie będą oni znów pragnąć jedzenia" - mówi Carsten Huettermann, pracownik formy Dow Wolff Cellulosics, który zaprezentował rezultaty badań na 244. zjeździe Amerykańskiego Towarzystwa Chemicznego.

Ochotnicy, który zdecydowali się na wypróbowanie SATISFIT-LTG, zostali zaproszeni na ucztę dwie godziny po połknięciu unowocześnionej metylocelulozy. Dzięki temu podczas właściwego posiłku zjedli mniej, ograniczając spożycie kalorii o 13 proc.

Tradycyjna wersja metylocelulozy nie wywoływała efektu nasycenia, gdyż zbyt szybko przelatywała przez żołądek. Nowa postać metylocelulozy, dzięki swym właściwościom, zostanie prawdopodobnie wykorzystana w przyszłości do wytwarzania zimnych produktów spożywczych, jogurtów, koktajli, itp. (PAP)

ooo/ tot/

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Polski przewodnik dla zagranicznych miłośników ptaków Polski przewodnik dla zagranicznych miłośników ptaków

Gdzie w Polsce najlepiej obserwować ptaki i jakie gatunki można tu spotkać? Mówi o tym anglojęzyczny przewodnik po najciekawszych dla birdwatcherów miejscach w Polsce "Birding in Poland".

Największy wysiłek rozumu – to uznać, że istnieje nieskończona mnogość rzeczy, które go przerastają.
Blaise Pascal

Tam, gdzie archeologia spotyka się ze sztuką Tam, gdzie archeologia spotyka się ze sztuką

Pochówki odkrywane przez archeologów budzą od dziesiątek lat największe emocje – począwszy od odkrycia grobowca Tutanchamona. Techniczne, pełne szczegółów rysunki archeologów często nie oddają tego, w jaki sposób wyglądały okoliczności złożenia zmarłego w dniu jego pogrzebu. Na odsiecz naukowcom przychodzą… artyści.