Strona główna Aktualności

Składnik pożywienia, który zapewnia przedłużone uczucie sytości

28.08.2012 Świat

Fot. Fotolia

Niemieccy naukowcy przekonują, że zastosowanie unowocześnionej postaci metylocelulozy w produktach spożywczych pozwoli na długotrwałe zaspokojenie głodu.

Metyloceluloza jest od dawna stosowana w przemyśle spożywczym jako środek zagęszczający lub emulgator. Wykorzystuje się ją przy produkcji wypieków, słodkich i słonych przekąsek oraz gotowych dań.

Związek chemiczny ma postać białego proszku, który rozpuszcza się w zimnej wodzie, tworząc gęsty roztwór. Po podgrzaniu roztwór zamienia się w żel.

Właśnie ten mechanizm został wykorzystany przez naukowców z Dow Wolff Cellulosics w Bomlitz (Niemcy), którzy stworzyli unowocześnioną wersję metylocelulozy - SATISFIT-LTG - po zjedzeniu przemieniającą się pod wpływem temperatury ciała człowieka w żel. Żel ten zalega w żołądku przez jakiś czas, wywołując wrażenie sytości i powodując zmniejszone spożycie kalorii w ciągu następnych godzin.

"Ten składnik sprawia, że ludzie czują się pełni po zjedzeniu mniejszych ilości pokarmu. Mając poczucie pełności i zaspokojenia głodu, nie będą oni znów pragnąć jedzenia" - mówi Carsten Huettermann, pracownik formy Dow Wolff Cellulosics, który zaprezentował rezultaty badań na 244. zjeździe Amerykańskiego Towarzystwa Chemicznego.

Ochotnicy, który zdecydowali się na wypróbowanie SATISFIT-LTG, zostali zaproszeni na ucztę dwie godziny po połknięciu unowocześnionej metylocelulozy. Dzięki temu podczas właściwego posiłku zjedli mniej, ograniczając spożycie kalorii o 13 proc.

Tradycyjna wersja metylocelulozy nie wywoływała efektu nasycenia, gdyż zbyt szybko przelatywała przez żołądek. Nowa postać metylocelulozy, dzięki swym właściwościom, zostanie prawdopodobnie wykorzystana w przyszłości do wytwarzania zimnych produktów spożywczych, jogurtów, koktajli, itp. (PAP)

ooo/ tot/

Skrawki z pradziejów Nowej Huty Skrawki z pradziejów Nowej Huty

Czym jest "archeologiczne UFO"? Dlaczego średniowieczne arabskie monety znajdowane w Polsce można określić mianem "euro"? Jak wyglądały domy pierwszych Słowian? - na te i wiele innych pytań odpowiada książka "Prastara Nowa Huta" autorstwa archeologa, dr. Jacka Górskiego.

Im mniej człowiek wie, tym łatwiej mu żyć. Wiedza daje mu wolność, ale unieszczęśliwia.
Erich Maria Remarque