29.03.2024
04.09.2012 aktualizacja 04.09.2012

Strojenie fortepianów kształtuje mózg

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Praca stroiciela fortepianów wpływa na strukturę jego mózgu - wynika z badań brytyjskich naukowców opublikowanych na łamach "Neuroscience".

Kierowany przez prof. Tima Griffithsa zespół naukowców University College w Londynie oraz Newcastle University wykazał, że mózg adaptuje się do słuchania dwóch jednocześnie odgrywanych nut. Badania obrazowe mózgu ujawniły wysoce specyficzne zmiany dotyczące komórek i połączeń nerwowych w hipokampie, który odpowiada za pamięć i orientację przestrzenną.

Zmiany były tym wyraźniejsze, im dłużej stroiciel uprawiał swój zawód.

Naukowcy z The Wellcome Trust porównali przy użyciu rezonansu magnetycznego mózgi 19 profesjonalnych stroicieli fortepianów, którzy grają dwie nuty jednocześnie, aby idealnie zestroić instrument - oraz 19 innych ludzi.

Jak podkreśla biorący udział w pracach Sundeep Teki, naukowcy wiedzieli już wcześniej, że uprawianie muzyki może w pewien sposób zmieniać strukturę mózgu, jednak grupa stroicieli dawała niepowtarzalną okazję do badania następującej z czasem adaptacji związanej z bardzo specyficzną formą słuchania.

Inni badacze zaobserwowali podobnego rodzaju następujące z czasem zmiany w hipokampach taksówkarzy, nabywających szczegółowej wiedzy o poruszaniu się w labiryncie londyńskich ulic.(PAP)