28.03.2024
21.09.2012 aktualizacja 21.09.2012

Polscy uczniowie będą przez sześć tygodni poszukiwać planetoid

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W środę wystartowała polska kampania poszukiwania planetoid – poinformował dr hab. Lech Mankiewicz, dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, które prowadzi ten międzynarodowy projekt w naszym kraju.

Od kilku lat polscy uczniowie odnoszą sukcesy na polu poszukiwań nowych planetoid, uczestnicząc w różnych międzynarodowych projektach tego typu. We wrześniu i październiku akcja po raz pierwszy obejmie aż piętnaście polskich szkół. Uczniowie będą analizować zdjęcia wykonane teleskopem o średnicy ok. 81 cm, należącym do Astronomical Research Institute w USA.

W kampanii wezmą udział szkoły z Bydgoszczy, Grudziądza, Inowrocławia, Jankowic, Jasła, Niedźwiedzia, Poznania, Sierpca (2 szkoły), Skoków, Tczewa, Torunia (2 szkoły), Warszawy i Żywca.

Projekt pod nazwą "All-Poland Asteroid Search Campaign" potrwa sześć tygodni, od 19 września do 24 października. Towarzyszy mu równolegle "All-Venezuela Asteroid Search Campaign". W polskiej i wenezuelskiej kampanii obserwacyjnej weźmie udział łącznie 30 szkół. W późniejszych terminach planowane są także akcje w innych krajach, m.in. w Chinach, Portugalii i Bułgarii.

"Jak pokazuje doświadczenie, w tym czasie każda ze szkół ma szanse na odkrycie co najmniej jednej nowej planetoidy" - uważa Mankiewicz.

Odkrycie kandydatki na nową planetoidę musi potem zostać potwierdzone przez niezależnie obserwacje. Dokładne wyznaczenie orbity może zająć nawet kilka lat, ale jeżeli uda się tego dokonać, to odkrywcy będą mieć prawo nadania nazwy nowemu obiektowi niebieskiemu. Do tej pory uczniowie z trzech polskich szkół mieli taką okazję.

International Astronomical Search Collaboration (IASC) – główny organizator akcji – jest globalnym projektem, który obejmuje współpracę kilkunastu różnych uniwersytetów i organizacji z wielu krajów. Akcję poszukiwania planetoid organizują w Polsce, oprócz IASC, także Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, Hands-On Universe–Polska oraz portal Astronomia.pl.

Witryna internetowa projektu IASC ma adres http://iasc.hsutx.edu, a polska strona Hands-On Universe dostępna jest na http://www.pl.euhou.net/