Strona główna Aktualności
Przyroda

Trzy tys. Polaków uczestniczyło w Europejskich Dniach Ptaków

09.10.2012 Ekologia, Przyroda

Fot. Fotolia

Trzy tys. osób z Polski uczestniczyło w weekend w obchodach Europejskich Dni Ptaków. Według wstępnych szacunków w naszym kraju policzono co najmniej 175 tys. ptaków z ponad 110 gatunków - informuje przedstawiciel Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków.

Choć w weekend nie wszędzie dopisała pogoda, to jednak nie brakowało chętnych do obserwacji jesiennej wędrówki ptaków, a także do uczestnictwa w ponad 140 wydarzeniach organizowanych przez wolontariuszy i współpracowników Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków (OTOP). Najwięcej miłośników ptaków (350 osób) zjechało na "Ptasi Piknik" na Mierzeję Wiślaną, organizowany m.in. przez Stowarzyszenie "Drapolicz".

Najliczniej obserwowanym gatunkiem okazała się zięba – naliczono jej ponad 33 tys. osobników. Na drugim miejscu uplasowała się czajka, której wielotysięczne stada widziano m.in. przy polderze Sątopy-Samulewo na Warmii. Trzecie miejsce zajął szpak. Według wstępnych wyników obserwatorom w Polsce udało się policzyć co najmniej 175 tys. ptaków z ponad 110 gatunków. Pełne wyniki zostaną podane na stronie www.otop.org.pl po 14 października.

Nie zabrakło też obserwacji ornitologicznych rzadkości. Największą sensacją był pochodzący z Ameryki Północnej biegus długoskrzydły, zaobserwowany na stawach w Kocku (lubelskie). To dopiero czwarta obserwacja tego gatunku w historii Polski. Ciekawe były również spotkania z czaplą purpurową (Objezierze w Wielkopolsce), świstunką żółtawą (działający w ramach Akcji Bałtyckiej punkt Bukowo w woj. zachodniopomorskim) czy świergotkami rdzawogardłymi (m.in. Pola Irygacyjne we Wrocławiu).

"Jesień to wspaniały czas dla obserwatorów ptaków. Pojawiają się rzadkości z Ameryki Północnej czy Syberii, a bardziej pospolite gatunki pojawiają się nieraz nad centrami wielkich miast, gdzie wystarczy zadrzeć głowę do góry, by chwilą zachwytu pożegnać tych niestrudzonych wędrowców" – mówi koordynator krajowych obchodów Europejskich Dni Ptaków, Antoni Marczewski z OTOP.

"Europejskie Dni Ptaków są znakomitą okazją do zwrócenia ludzi na wielką jesienną migrację i konieczność zapewnienia skutecznej ochrony dzikim ptakom i ich siedliskom" – mówi dyrektor Czeskiego Towarzystwa Ornitologicznego, które w tym roku pełniło funkcję europejskiego centrum koordynacyjnego, Zdenek Vermouzek. Od Portugalii po Uzbekistan i od Finlandii po Cypr w obchodach uczestniczyło 64 tys. osób, które naliczyły prawie 6 mln ptaków. Polacy, których było 3 tysiące, pod względem liczebności zajęli 3. miejsce wśród 33 państw, gdzie świętowano Europejskie Dni Ptaków.