29.03.2024
12.10.2012 aktualizacja 12.10.2012

Ostatnia randka z neandertalczykiem

PAP/EPA © 2012 / FEDERICO GAMBARINI PAP/EPA © 2012 / FEDERICO GAMBARINI

Badania genetyczne dowodzą, że ludzie i neandertalczycy mogli krzyżować się ze sobą jakieś 37 tys. lat temu, a zatem już po opuszczeniu Afryki.

Dotychczasowe analizy genomu neandertalczyków, wymarłych krewniaków człowieka współczesnego, dowodziły, że ludzie spoza Afryki wykazują bliższe pokrewieństwo z neandertalczykami niż rdzenni Afrykanie.

Na tej podstawie wysnuto teorię, że z neandertalczykami mogli krzyżować się ci ludzie, którzy wyemigrowali z Afryki dziesiątki tysięcy lat temu. Do spotkania mogło dojść gdzieś na Bliskim Wschodzie, u progu Afryki.

Inna koncepcja zakłada, że jeszcze w Afryce istniała populacja, z której później wyewoluowali ludzie i neandertalczycy. Populacja ta miałaby się rozdzielić na dwie izolowane od siebie populacje. Z Afryki miałaby wyemigrować ta bliżej spokrewniona z neandertalczykami.

Naukowcy z Harvardu i Instytutu Maxa Plancka w Lipsku postanowili ustalić przedział czasu, w którym mogło dojść do krzyżowania się. Wyniki swoich badań opublikowali na łamach najnowszego numeru "PLoS Genetics".

Na podstawie analizy DNA badacze ustalili, że ludzie i neandertalczycy wymieniali między sobą geny w przedziale pomiędzy 37 tys.-86 tys. lat temu. A zatem już po opuszczeniu Afryki przez człowieka, ale być może jeszcze przed jego ekspansją do Eurazji.(PAP)