18.12.2017
PL EN
16.10.2012 aktualizacja 16.10.2012

Coraz doskonalsza wirtualna rzeczywistość

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Kosztem ok. 3 mln zł programiści z Gliwic opracowali nowe rozwiązania informatyczne, służące pełnemu odwzorowaniu świata realnego w wirtualnej rzeczywistości. Powstałe w ten sposób trójwymiarowe wizualizacje wykorzystywane są np. w edukacji i medycynie.

Specjaliści wskazują, że już od dobrych kilku lat trójwymiarowe filmy i animacje nie służą - jak wielu nadal sądzi – głównie rozrywce. Dziś w wirtualnej rzeczywistości szkoli się pracowników, przygotowuje rozwiązania dla nieistniejących jeszcze obiektów czy ćwiczy operacje chirurgiczne.

Zaawansowane technologie wirtualnej rzeczywistości czy interaktywne trójwymiarowe wizualizacje tworzone są w Gliwicach przez specjalistów z grupy i3D, która łączy swoje przedsięwzięcia biznesowe z badawczymi. Powstają tam m.in. tworzące wirtualną rzeczywistość aplikacje z rozbudowaną grafiką 3D oraz systemy projekcji trójwymiarowego obrazu.

Zaawansowane technologie wirtualnej rzeczywistości stosowane są np. w edukacji, inżynierii przemysłowej, architekturze, medycynie czy wojskowości. Realizacje programistów z Gliwic to m.in. studencka wycieczka do wnętrza działającego pieca hutniczego, piesza wędrówka po krętych korytarzach tankowca, czy możliwość przeprowadzenia wirtualnej operacji.

Z usług gliwickiej firmy korzystają takie światowe firmy jak BP, Boeing, Orange czy ExxonMobil, a w Polsce Tauron czy Jastrzębska Spółka Węglowa. Jednym ze stałych klientów spółki jest Saudi Aramco - koncern petrochemiczny z Arabii Saudyjskiej, dla którego stworzono zestaw aplikacji symulujących działanie maszyn i urządzeń, prezentację przekrojów geologicznych oraz rozwiązanie służące do obsługi największej na świecie „jaskini” wirtualnej rzeczywistości w ośrodku badawczo-szkoleniowym Saudi Aramco.

Taka „jaskinia” to system, dzięki któremu widz znajduje się zupełnie wewnątrz wirtualnego świata, od podłogi po sufit. Dzięki specjalnym "rękawicom" może w nim poruszać przedmioty. Całość wzbogacona jest o dźwięk i inne efekty.

Kilka lat temu gliwicka firma stworzyła pierwsze w tej części Europy Centrum Wizualizacji Interaktywnych. Teraz opracowała i wdrożyła najnowsze rozwiązanie - środowisko programistyczne Quazar3D, które – według przedstawicieli grupy - wzbudza zainteresowanie na całym świecie.

„Rozwój własnego środowiska programistycznego ma strategiczne znaczenie dla dalszego wzrostu spółki. Dzięki wprowadzeniu na rynek tego (…) rozwiązania udowadniamy, że potrafimy nie tylko korzystać z zaawansowanych technologii wirtualnej rzeczywistości, ale i wyznaczamy jej nowe standardy” – wskazał współzałożyciel i członek zarządu grupy Arkadiusz Patryas.

Jego zdaniem w niszowych, technologicznych dziedzinach, takich jak technologia 3D i wirtualna rzeczywistość, umiejętności i kreatywność są najlepszym potencjałem polskich specjalistów. „Mamy możliwość pokazania, że w Polsce, na Śląsku, mogą powstawać produkty i rozwiązania na światowym poziomie” – ocenił.

W zeszłym roku potencjał edukacyjny wirtualnej rzeczywistości odkrył m.in. Śląski Uniwersytet Medyczny, co zaowocowało przygotowanym we współpracy z i3D zestawem e-fizjologia, prezentującym wirtualne procesy fizjologiczne zwierząt. Aplikacje projektu e-fizjologia zastępują tradycyjne, niemożliwe obecnie ze względów prawnych, ćwiczenia laboratoryjne przeprowadzane na zwierzętach.

Wykorzystaniem technik 3D w edukacji zainteresowana jest również Politechnika Białostocka. Na szeroką skalę rozwiązania oparte o oprogramowanie Quazar3D wdrożyła Politechnika Śląska w ramach projektu InterEdu – Interaktywne Kształcenie Inżyniera. We współpracy z uczelnią powstała obszerna biblioteka wirtualnych aplikacji, dzięki czemu wszystkie zajęcia na wydziale mechanicznym technologicznym tej uczelni prowadzone są z wykorzystaniem interaktywnych aplikacji trójwymiarowych.

„Sposób przekazywania wiedzy zmienił się z biernego na aktywny. Pobudzamy wyobraźnię studentów, dając im możliwość zapoznania się ze wszystkimi, nawet najbardziej skomplikowanymi treściami merytorycznymi i udostępniamy narzędzia, które pozwalają spojrzeć im na problem badawczy z całkowicie innej perspektywy – np. z wnętrza omawianej konstrukcji” – wyjaśniła prof. Bożena Skołud z Politechniki Śląskiej w Gliwicach.

Dzięki wirtualnej rzeczywistości studenci mogą konfrontować wiedzę książkową z rzeczywistym działaniem maszyn lub innych urządzeń w ich naturalnym środowisku.

Na przygotowanie narzędzia Quazar3D grupa i3D przeznaczyła 3 mln zł. Rozwiązanie to umożliwia np. tworzenie trójwymiarowych symulacji czasu rzeczywistego oraz ich projekcję w rozbudowanych, wielościanowych systemach projekcji 3D.

Grupa i3D, prócz głównej siedziby w Gliwicach, ma też biura w Nowym Sączu i Houston. Zatrudnia 65 osób i nosi się z zamiarem rekrutacji kolejnych pracowników. W ubiegłym roku zysk netto grupy przekroczył 1,6 mln zł. Firma znalazła się w pierwszej siódemce zestawienia Fast 50 Deloitte wśród najszybciej rozwijających się spółek nowych technologii w Europie środkowej i wschodniej.

PAP - Nauka w Polsce

mab/ mlu/ ula/

Partnerzy

Copyright © Fundacja PAP 2017