Strona główna Aktualności
Historia i kultura

W Poznaniu działa Laboratorium Kopalnego DNA

21.10.2012 Archeologia, Historia i kultura

Wnętrza nowo otwartego laboratorium, fot. A. Juras

Na Wydziale Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu funkcjonuje od niedawna laboratorium, w którym badane jest kopalne DNA. Inwestycja została sfinansowana z dotacji aparaturowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

"Powstałe laboratorium jest unikatowe na skalę Polski, bowiem przeznaczone jest tylko i wyłącznie do pracy z DNA izolowanym z biologicznego materiału kopalnego w tym szczątków kostnych, szczątków kopalnych roślin oraz pozostałości mikroorganizmów. Jest w pełni odizolowane od laboratoriów współczesnego DNA, ma niezależny system wentylacji z nadciśnieniem, śluzę, system lamp UVC, które pozwalają na badanie ludzkiego DNA. ” – wyjaśnia dr inż. Anna Juras z Zakładu Biologii Ewolucyjnej Człowieka Instytutu Antropologii Wydziału Biologii UAM.

Dzięki temu profesjonalnemu laboratorium będzie można prowadzić w Polsce badania interdyscyplinarne z zakresu antropologii molekularnej, archeozoologii czy paleobotaniki. Dotychczas większość takich analiz musiała być wykonywana w specjalistycznych laboratoriach w Danii czy w Niemczech.

"Biorąc pod uwagę dużą liczbę materiału badawczego zgromadzonego w Polsce w trakcie badań archeologicznych oraz tych zgromadzonych w zbiorach przyrodniczych, możliwe będzie badanie wielu aspektów prahistorii Polski i Europy w oparciu o dane paleogentyczne" – uważa dr inż. Juras.

Laboratorium zaczęło funkcjonować w czerwcu br. Pierwsze badania dotyczyły etnogenezy Słowian i obejmowały analizę kopalnego DNA członków społeczności z okresu rzymskiego i średniowiecza z terenów obecnej Polski. Wspólnie z Zakładem Historii i Metodologii Prahistorii Wydziału Historycznego UAM zainicjowano również badania dotyczące analizy genetycznej najstarszych populacji wczesno-neolitycznych z terenów Polski.

"Projekt ten jest interdyscyplinarną próbą podejścia do problemu pochodzenia pierwszych populacji neolitycznych na terenach Europy środkowej. Tym sposobem polskie ośrodki badawcze zostaną włączone do międzynarodowej debaty, w której wykorzystywane są argumenty bazujące na danych paleogenetycznych" – mówi badaczka.

Dzięki współpracy z europejskimi laboratoriami kopalnego DNA oraz ośrodkami archeologicznymi i antropologicznymi, poznańscy naukowcy planują prowadzić badania kopalnego DNA populacji z okresu neolitu, brązu i żelaza, między innymi, z terenów Węgier, Ukrainy czy Mołdawii. Badania te dotyczyć będą głównie pochodzenia i migracji społeczności pradziejowych. Naukowcy ustalą również płeć oraz pokrewieństwo między określonymi osobnikami z grobów szkieletowych.

Rozwiązania techniczne oraz wyposażenie sprzętowe pracowni było wzorowane na laboratoriach kopalnego DNA znajdujących się w Centre for GeoGenetics na Uniwersytecie Kopenhaskim w Danii. Zapewnia to najwyższy poziom analiz wykonywanych w laboratorium. Kluczowe było zapewnienie sterylnych warunków pracy, dlatego pracownia została fizycznie odizolowana od laboratoriów, w których prowadzi się badania "współczesnego" DNA.

Wyposażenie techniczne pracowni obejmuje niezależny system wentylacji wytwarzający nadciśnienie, zaopatrzony w wysokiej klasy czystości filtry HEPA. Pracownia posiada także automatyczny system lamp wytwarzających promieniowanie UVC, przeznaczonych do sterylizacji powierzchni pracy. Laboratorium podzielono na trzy pomieszczenia: śluzę, osobne pomieszczenie do oczyszczania i nawiercania prób oraz osobne pomieszczenie do ekstrakcji DNA i przygotowywania reakcji PCR – namnażania DNA. Pracownicy Laboratorium Kopalnego DNA zobligowani są do noszenia odzieży ochronnej w postaci kombinezonów, maseczek i podwójnych rękawic.

Laboratorium powstało dzięki inicjatywie badaczy z Instytutu Antropologii oraz Wydziałowej Pracowni Technik Biologii Molekularnej.

Wnętrza nowo otwartego laboratorium, fot. A. Juras

Europejczycy i Afrykanie, czyli o pierwszych kontaktach Europejczycy i Afrykanie, czyli o pierwszych kontaktach

Ludożercy - takim mianem określali... Afrykanie przybyszów z Europy! Tak - bo Portugalczycy przypływali i porywali ludzi. Ci przepadali na zawsze bez wieści. O pierwszych spotkaniach portugalsko-afrykańskich na wybrzeżu Afryki Zachodniej pisze w książce "Europejczycy i Afrykanie-wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty" prof. Michał Tymowski.

Łatwiejsza jest sztuka pamiętania od sztuki zapominania.
Tadeusz Kotarbiński