Strona główna Aktualności

Polska Akademia Dzieci/ Kandydatura w konkursie Popularyzator Nauki 2012

07.11.2012 Konkursy, Popularyzacja nauki, Popularyzator Nauki 2012

Fot. Fotolia

Umożliwianie młodzieży kontaktu z najnowszymi osiągnięciami nauki i naukowcami o wiele wcześniej, niż na studiach – to zadanie Polskiej Akademii Dzieci. Na zjazdach można rozwijać swoje pasje naukowe i dzielić się nimi z rówieśnikami w niespotykanych dla nich warunkach - w aulach uniwersyteckich przed pełną salą. Taką szansę mają wszystkie dzieci, niezależnie od ich sytuacji materialnej, społecznej i zdrowotnej.

Polska Akademia Dzieci kandyduje (http://akademiadzieci.wordpress.com/kandyduje - w kategorii Dziennikarz/Redakcja/Instytucja nienaukowa - w VIII edycji konkursu "Popularyzator Nauki", organizowanego przez serwis Nauka w Polsce PAP oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

"Rozbudzamy w dzieciach ciekawość świata, chęć do realizowania własnych pomysłów, projektowania eksperymentów. Sprawiamy, że nauka staje się dla dzieci niesamowitą przygodą i osobistym przeżyciem" - przekonuje w imieniu PAD Dorota Broszkiewicz.

 

Polska Akademia Dzieci jest obecna niemal na wszystkich istotnych imprezach popularyzatorskich. We wrześniu tego roku jej wychowankowie inaugurowali Festiwal Nauki w Warszawie w Urzędzie Patentowym. Dziesięcioletni uczeń i słuchacz PAD poprowadził wykład inauguracyjny XV Międzynarodowego Kongresu Neuropsychologicznego. Akademia sama zresztą organizuje konferencje naukowe – nie tylko dla dzieci, ale i dla nauczycieli – na temat edukacji przyszłości.

 

Wśród wielu inicjatyw PAD są Młodzieżowe Spotkania z Medycyną na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, zjazdy na Politechnice Gdańskiej w ramach Politechniki Otwartej, w Akademii Muzycznej w Gdańsku, na Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, na Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie, w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu, na toruńskim Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu, na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. PAD Polska Akademia Dzieci wspiera działania Centrum Edukacji Kosmicznej. Współpracuje z Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Laskach.

 

W roku szkolnym 2012/2013 Akademia rozpoczyna swoją działalność w Holandii. Koordynatorem projektu „Polski uśmiech w Delft” jest Małgorzata Iwańczuk-Prost.

 

Dzieci współtworzą nowy obraz nauki. Większość z nich to fascynaci robotyki, chemii, biologii oraz kosmologii w wieku od 6 do 12 lat. Projekty PAD wykorzystują naturalny potencjał młodego mózgu. Pokazują, że dzieci mogą współtworzyć naukę. Program zakłada, że dzieci mogą wiele nauczyć się od naukowców, jako autorytetów w danej dziedzinie nauki, zaś naukowcy mogą bardzo dużo dowiedzieć się od dzieci. Wykładowcom akademickich kontakt z bardzo młodymi słuchaczami daje nowe doświadczenie dydaktyczne, gdyż dzieci są zupełnie innymi odbiorcami niż studenci uczelni wyższych.

 

"Nie oceniamy wiedzy dzieci, przez co czują się one o wiele swobodniej niż w ławkach szkolnych. Osoby zaangażowane w naszą działalność nie dostają z tego powodu żadnego wynagrodzenia: ani wykładowcy akademiccy, ani studenci pomagający przy organizacji, ani koordynatorzy na poszczególnych uczelniach czy też członkowie Stowarzyszenia Polska Akademia Dzieci" - podkreśla Broszkiewicz.

 

PAD jest rozwinięciem projektu Gdańskiego Uniwersytetu dla Dzieci, w ramach którego odbywały się bezpłatne wykłady dla dzieci z trójmiejskich szkół podstawowych, hospicjów oraz domu dziecka w Sopocie. W całej Polsce w zajęciach uczestniczy ok. 6 tys. dzieci.

 

"Dajemy im możliwość podzielenia się pasjami naukowymi z innymi dziećmi w auli uniwersytetu. Dzieci są stawiane na równi z dorosłymi naukowcami. Po wykładzie małego naukowca jest wykład +dużego+ naukowca. To ważne, by dzieci czuły się docenione za to, że się czymś interesują" - powiedziała wiceprezes Stowarzyszenia Polska Akademia Dzieci Ewa Międzobrodzka.

 

PAD nawiązała współpracę naukową z kilkudziesięcioma naukowcami w Polsce i za granicą. W ramach comiesięcznych spotkań organizowana jest 20- 30-minutowa prelekcja dziecka, tyle samo trwa następujący po niej wykład nauczyciela akademickiego. Jak deklarują wychowawcy i rodzice uczestników zjazdów, prowadzenie wykładów dla rówieśników wpływa na wzrost samooceny dzieci.

 

"Dążymy do tego, aby do 2020 roku Polska stała się pierwszym państwem na świecie, w którym każe dziecko (jeśli tylko chce) będzie miało możliwość podzielenia się swoimi pasjami naukowymi ze swoimi rówieśnikami. Chcielibyśmy również umożliwić uczestnictwo w spotkaniach dzieciom spoza rejonów miejskich. Będziemy się w tym celu starać o dofinansowanie naszej działalności" - deklarują członkowie stowarzyszenia PAD.

 

Działania PAD zostały objęte patronatami Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Europejskiego Roku Kreatywność i Innowacje oraz rektorów partnerskich uczelni.

 

Aktualności dotyczące działalności Polskiej Akademii Dzieci znajdują się na stronie internetowej: http://akademiadzieci.wordpress.com/

 

PAP - Nauka w Polsce

 

kol/ agt/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

"Bagdad. Miasto pokoju, miasto krwi" - różne oblicza irackiego miasta "Bagdad. Miasto pokoju, miasto krwi" - różne oblicza irackiego miasta

Intelektualny i naukowy motor świata, a przy tym miasto, które imponowało przepięknymi i mądrze zorganizowanymi rozwiązaniami architektonicznymi... Opinię godną starożytnej Aleksandrii czy mitycznej Atlantydy miał ponad tysiąc lat temu Bagdad, dziś kojarzony z chaosem i zamachami.

Więcej

Myśl na dziś

Z historii narodów możemy się nauczyć, że narody niczego nie nauczyły się z historii. Georg Wilhelm Friedrich Hegel
Georg Wilhelm Friedrich Hegel

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi

-->