24.04.2024
15.11.2012 aktualizacja 15.11.2012

Intuicja to dobry doradca

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wybory dokonywane dzięki przeczuciom przeważnie okazują się trafne - zawiadamiają izraelscy naukowcy. Wyniki ich badania opublikowano w czasopiśmie "PNAS".

Eksperyment badaczy z Tel Aviv University\'s School of Psychological Sciences polegał na bardzo szybkim wyświetlaniu po lewej i prawej stronie ekranu komputera par liczb (od 2 do 4 par na sekundę). Następujące po sobie liczby tworzyły grupy, a zadaniem osób badanych było zdecydowanie, która grupa liczb ma wyższą średnią.

Duże tempo zmieniania się wartości na ekranie uniemożliwiało uczestnikom eksperymentu zapamiętanie wyświetlonych liczb i dokonanie potrzebnych obliczeń matematycznych, a jednak w zdecydowanej większości przypadków byli w stanie wskazać poprawną odpowiedź.

Badaczy zaskoczył również fakt, że liczba poprawnych odpowiedzi osób badanych wzrastała wraz z wyświetlaniem większej ilości danych. Przy pokazaniu sześciu par liczb, trafne wybory stanowiły 65 proc. odpowiedzi, ale przy zademonstrowaniu dwudziestu czterech par, odsetek dobrych decyzji wzrósł do 90 proc.

Naukowcy uważają, że trafne wybory są skutkiem zjawiska, zwanego integrowaniem wartości (ogólnej oceny sytuacji przy rozważeniu jej silnych i słabych stron), które jest częścią procesu podejmowania decyzji nawet na poziomie intuicyjnym.

"Badanie pokazuje, że ludzie mają nadzwyczajną zdolność do integrowania wartości i robią to intuicyjnie, co oznacza możliwość istnienia w mózgu systemu specjalizującego się w oszacowywaniu wartości" - zauważa prof. Marius Usher, jeden z badaczy. (PAP)