Nauka dla Społeczeństwa

23.04.2024
PL EN
28.11.2012 aktualizacja 28.11.2012

Debata: program Erasmus wykształcił studenta mobilnego

Erasmus wykształcił nowy typ studenta: mobilnego i dał ogromną szansę wykładowcom. Wśród krajów uczestniczących w Erasmusie Polska zajmuje pierwsze miejsce pod względem wymiany kadry naukowej – mówili eksperci podczas warszawskiej konferencji z okazji 25-lecia programu.

Ze stypendiów i praktyk oferowanych od 1987 roku w programie Erasmus do tej pory skorzystały prawie 3 miliony młodych Europejczyków, w tym ponad 108 tysięcy polskich studentów i 26 tysięcy pracowników uczelni z 315 rodzimych szkół wyższych.

"Erasmus wykształcił nowy typ studenta: mobilnego i dał ogromną szansę wykładowcom" – powiedział z prorektor ds. dydaktyki i kształcenia Szkoły Głównej Handlowej prof. Piotr Ostaszewski.

Rzecznik Praw Absolwenta Bartłomiej Banaszak z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przypomniał, że według badań uczestnicy Erasmusa mają wiele kompetencji lepiej wykształconych niż osoby, które z programu nie korzystały. Najważniejsze zyski z uczestnictwa w programie Erasmus to znajomość języków obcych, rozwój kompetencji międzykulturowych, podejmowanie nowych wyzwań, większa dojrzałość emocjonalna.

"To także większe szanse na to, że będziecie pracować w środowisku międzynarodowym, podejmiecie zatrudnienie w innym kraju. Pobyt na stypendium, zwiększa szanse na znalezienie pracy w krótkim czasie po ukończeniu studiów, a także na wyższe zarobki" – powiedział do uczestniczących w konferencji studentów Rzecznik Praw Absolwenta.

Jednak Erasmus to również szansa dla nauczycieli akademickich i naukowców. "Polska zajmuje pierwsze miejsce pod względem wymiany kadry naukowej wśród krajów uczestniczących w Erasmusie. Po sposobie przekazywania wiedzy widać obycie międzynarodowe polskiej kadry" – powiedział PAP Tomasz Szymczak członek zarządu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Zdaniem Jolanty Urbanik z Uniwersytetu Warszawskiego, nawet ważniejsze od wyjazdów studenckich są praktyki zagraniczne nauczycieli akademickich. "Wtedy ta niemobilna część naszej braci studenckiej na Erasmusie skorzysta również" – powiedziała PAP.

Jak podkreślił Tomasz Szymczak, udział w programie Erasmus umożliwia prowadzenie zajęć w innych krajach, zdobywanie doświadczeń międzykulturowych, wnoszeni dobrych wzorców i wyłapywanie nowinek naukowych.

"W przypadku wymiany naukowców ważne jest to, że prowadzimy wspólne badania. Najlepiej to robić z kimś, komu się ufa i z kim pracowało się pół roku na zagranicznej uczelni. Wracając do kraju można z takimi osobami podejmować kolejne programy badawcze" – powiedział PAP Szymczak.

"Nauczyciele, którzy korzystali z Erasmusa zmienili swój warsztat pracy nie tylko dlatego, że tego oczekują od nich studenci zagraniczni, ale też dlatego, że uczyli w zagranicznym środowisku akademickim” – powiedziała Urbanik.

PAP – Nauka w Polsce

ekr/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024