18.04.2024
04.01.2013 aktualizacja 04.01.2013

Zidentyfikowano enzym sprzyjający przerzutom raka prostaty

Naukowcy z Kliniki Mayo na Florydzie zidentyfikowali enzym związany z rozwojem złośliwego raka gruczołu krokowego i stworzyli związek blokujący jego działanie. Informację na ten temat podaje pismo „Molecular Cancer Research”.

Jak wskazują wyniki badań, proteaza PRSS3, jeden z enzymów dzielących długie łańcuchy aminokwasowe na mniejsze części, wpływa na środowisko otaczające komórki raka gruczołu krokowego, sprzyjając rozwojowi postaci złośliwej i przerzutom – mówi kierująca badaniami dr Evette Radisky.

Podczas badań na myszach naukowcy zauważyli, że podwyższona aktywność PRSS3 ma ścisły związek z przerzutami nowotworu. Nie dochodzi do nich jednak, jeżeli aktywność enzymu jest wyciszona.

Aktywna część proteazy, która tnie inne białka, może być zablokowana dzięki zastosowaniu testowanego przez badaczy inhibitora.

„Być może będziemy w stanie badać pacjentów pod kątem obecności enzymu i identyfikować tych, którzy są najbardziej narażeni na rozwój agresywnego raka prostaty. Na razie prototyp leku stanowi jedynie wzór, na bazie którego możliwe będzie stworzenie docelowego preparatu” – podsumowuje dr Radisky. (PAP)