Strona główna Aktualności
Kosmos

Koniunkcja Wenus i Księżyca

09.01.2013 Astronomia, Kosmos

Fot. Fotolia

W najbliższy czwartkowy poranek będziemy mogli zobaczyć spotkanie Księżca oraz jasnej planety Wenus - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Kończy się sezon na obserwację planety Wenus, która na sferze niebieskiej zbliża się do Słońca i warunki do jej podziwiania szybko się pogarszają. Na zakończenie tego sezonu czeka nas jeszcze spotkanie Wenus z wąskim rogalem zbliżającego się do nowiu Księżyca.

Oba ciała zbliżą się do siebie w czwartkowy poranek, kiedy to dystans je dzielący wyniesie niespełna 3 stopnie. Koniunkcja będzie efektowna, bo spotkają się dwa najjaśniejsze po Słońcu obiekty na niebie, ale trudna do obserwacji. Księżyc będzie wąskim rogalikiem, bo znajdzie się wtedy tylko ponad dobę od nowiu.

Na obserwacje najlepiej wyjść 10 stycznia tuż przed godziną 7 rano czyli niespełna godzinę przed wschodem Słońca (w Warszawie Słońce wschodzi o 7:41). Wenus i Księżyc będą świecić niziutko, bo tylko niecałe 5 stopni nad południowo-wschodnim horyzontem.

aol/ tot/bsz

Tagi: księżyc , wenus

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

O zamku, który stał się więzieniem O zamku, który stał się więzieniem

Zamek w Ełku był najdalej wysuniętą na wschód krzyżacką warownią na dawnych ziemiach Jaćwingów. Z czasem twierdza zmieniła przeznaczenie – stała się siedzibą starosty, później sądu, a w XIX wieku – więzieniem, które funkcjonowało aż do lat 70. XX w. Z historią obiektu można zapoznać się w nowo wydanej publikacji popularnonaukowej.

Trzeba inteligentnie służyć nieuchronnościom własnej natury.
Mahatma Gandhi

Tam, gdzie archeologia spotyka się ze sztuką Tam, gdzie archeologia spotyka się ze sztuką

Pochówki odkrywane przez archeologów budzą od dziesiątek lat największe emocje – począwszy od odkrycia grobowca Tutanchamona. Techniczne, pełne szczegółów rysunki archeologów często nie oddają tego, w jaki sposób wyglądały okoliczności złożenia zmarłego w dniu jego pogrzebu. Na odsiecz naukowcom przychodzą… artyści.