Strona główna Aktualności
Kosmos

Koniunkcja Wenus i Księżyca

09.01.2013 Astronomia, Kosmos

Fot. Fotolia

W najbliższy czwartkowy poranek będziemy mogli zobaczyć spotkanie Księżca oraz jasnej planety Wenus - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Kończy się sezon na obserwację planety Wenus, która na sferze niebieskiej zbliża się do Słońca i warunki do jej podziwiania szybko się pogarszają. Na zakończenie tego sezonu czeka nas jeszcze spotkanie Wenus z wąskim rogalem zbliżającego się do nowiu Księżyca.

Oba ciała zbliżą się do siebie w czwartkowy poranek, kiedy to dystans je dzielący wyniesie niespełna 3 stopnie. Koniunkcja będzie efektowna, bo spotkają się dwa najjaśniejsze po Słońcu obiekty na niebie, ale trudna do obserwacji. Księżyc będzie wąskim rogalikiem, bo znajdzie się wtedy tylko ponad dobę od nowiu.

Na obserwacje najlepiej wyjść 10 stycznia tuż przed godziną 7 rano czyli niespełna godzinę przed wschodem Słońca (w Warszawie Słońce wschodzi o 7:41). Wenus i Księżyc będą świecić niziutko, bo tylko niecałe 5 stopni nad południowo-wschodnim horyzontem.

aol/ tot/bsz

Tagi: księżyc , wenus

Skrawki z pradziejów Nowej Huty Skrawki z pradziejów Nowej Huty

Czym jest "archeologiczne UFO"? Dlaczego średniowieczne arabskie monety znajdowane w Polsce można określić mianem "euro"? Jak wyglądały domy pierwszych Słowian? - na te i wiele innych pytań odpowiada książka "Prastara Nowa Huta" autorstwa archeologa, dr. Jacka Górskiego.

Im mniej człowiek wie, tym łatwiej mu żyć. Wiedza daje mu wolność, ale unieszczęśliwia.
Erich Maria Remarque