Strona główna Aktualności
Kosmos

Koniunkcja Wenus i Księżyca

09.01.2013 Astronomia, Kosmos

Fot. Fotolia

W najbliższy czwartkowy poranek będziemy mogli zobaczyć spotkanie Księżca oraz jasnej planety Wenus - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Kończy się sezon na obserwację planety Wenus, która na sferze niebieskiej zbliża się do Słońca i warunki do jej podziwiania szybko się pogarszają. Na zakończenie tego sezonu czeka nas jeszcze spotkanie Wenus z wąskim rogalem zbliżającego się do nowiu Księżyca.

Oba ciała zbliżą się do siebie w czwartkowy poranek, kiedy to dystans je dzielący wyniesie niespełna 3 stopnie. Koniunkcja będzie efektowna, bo spotkają się dwa najjaśniejsze po Słońcu obiekty na niebie, ale trudna do obserwacji. Księżyc będzie wąskim rogalikiem, bo znajdzie się wtedy tylko ponad dobę od nowiu.

Na obserwacje najlepiej wyjść 10 stycznia tuż przed godziną 7 rano czyli niespełna godzinę przed wschodem Słońca (w Warszawie Słońce wschodzi o 7:41). Wenus i Księżyc będą świecić niziutko, bo tylko niecałe 5 stopni nad południowo-wschodnim horyzontem.

aol/ tot/bsz

Tagi: księżyc , wenus

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Genetyk na tropie neandertalczyka. Nowa książka Svante Pääbo Genetyk na tropie neandertalczyka. Nowa książka Svante Pääbo

Jeden z najgenialniejszych genetyków naszych czasów, Svante Pääbo, jest autorem większości najważniejszych odkryć dotyczących neandertalczyków, m.in. naszych genetycznych związków z tym gatunkiem. Książka ukazująca kulisy jego badań właśnie trafia do księgarń.

Obowiązek rozpoznasz po tym przede wszystkim, że nie pozostawia ci on prawa wyboru.
Antoine Marie Roger de Saint-Exupéry

Wywiad z obcymi Wywiad z obcymi

Jedynymi kosmitami, jakich dotąd zna nauka, pozostają ciągle organizmy żyjące na Ziemi. Ale już teraz możemy obejrzeć film dokumentalny, opowiadający o wizycie obcej cywilizacji na naszej planecie. O wydarzeniu, które nigdy jeszcze nie miało miejsca.