Strona główna Aktualności
Kosmos

Koniunkcja Wenus i Księżyca

09.01.2013 Astronomia, Kosmos

Fot. Fotolia

W najbliższy czwartkowy poranek będziemy mogli zobaczyć spotkanie Księżca oraz jasnej planety Wenus - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Kończy się sezon na obserwację planety Wenus, która na sferze niebieskiej zbliża się do Słońca i warunki do jej podziwiania szybko się pogarszają. Na zakończenie tego sezonu czeka nas jeszcze spotkanie Wenus z wąskim rogalem zbliżającego się do nowiu Księżyca.

Oba ciała zbliżą się do siebie w czwartkowy poranek, kiedy to dystans je dzielący wyniesie niespełna 3 stopnie. Koniunkcja będzie efektowna, bo spotkają się dwa najjaśniejsze po Słońcu obiekty na niebie, ale trudna do obserwacji. Księżyc będzie wąskim rogalikiem, bo znajdzie się wtedy tylko ponad dobę od nowiu.

Na obserwacje najlepiej wyjść 10 stycznia tuż przed godziną 7 rano czyli niespełna godzinę przed wschodem Słońca (w Warszawie Słońce wschodzi o 7:41). Wenus i Księżyc będą świecić niziutko, bo tylko niecałe 5 stopni nad południowo-wschodnim horyzontem.

aol/ tot/bsz

Tagi: księżyc , wenus

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Polski przewodnik dla zagranicznych miłośników ptaków Polski przewodnik dla zagranicznych miłośników ptaków

Gdzie w Polsce najlepiej obserwować ptaki i jakie gatunki można tu spotkać? Mówi o tym anglojęzyczny przewodnik po najciekawszych dla birdwatcherów miejscach w Polsce "Birding in Poland".

Każda nauka ma w sobie tendencję do monopolizowania.
Karl Rahner

5 muzeów, które przeniosą w czasie i nie zrujnują portfela 5 muzeów, które przeniosą w czasie i nie zrujnują portfela

Wakacje już za pasem, a wraz z nimi - okazje do podróży, w tym także do odwiedzania muzeów i skansenów. Jak spędzić przyjemnie czas, a jednocześnie naprawdę "dotknąć" historii, archeologii, folkloru i nie ogołocić kieszeni? Oto subiektywne przykłady takich polskich propozycji na lato i nie tylko.