Strona główna Aktualności

Odgłosów tysięcy zwierząt można posłuchać online

20.01.2013 Świat

Fot. Fotolia

150 tys. nagrań odgłosów 9 tys. zwierząt udostępnia w internecie Macaulay Library w ramach Cornell Lab of Ornithology w stanie Nowy Jork - podały media.

W bibliotece, którą można przeszukiwać, znajduje się ponad 7,5 tys. godzin nagrań. Nie są to tylko ptaki, ale i inni przedstawiciele zwierzęcego królestwa - np. słonie i słonie morskie - podał portal LiveScience.

Wśród zarejestrowanych gatunków jest m.in. ptak z Nowej Gwinei - fałdowron rogaty, którego nawoływania przypominają lądowanie statku kosmicznego w filmach science fiction. W bibliotece jest też pochodzące z 1929 roku nagranie pasówki śpiewnej autorstwa założyciela Cornell Lab, Arthura Allena - najwcześniejsze ze wszystkich.

"Nasza kolekcja audio jest największa i najstarsza na świecie. Teraz jest też najbardziej dostępna - napisał w oświadczeniu dyrektor biblioteki Mike Webster. - Pracujemy na tym, aby usprawnić wyszukiwanie i umożliwić pobieranie plików".

Nagrania mogą być pomocne dla badaczy i amatorów ptaków, a nawet kustoszy muzeów, filmowców i twórców aplikacji smartfonowych, poszukujących efektów dźwiękowych.

"Teraz, kiedy już poddaliśmy digitalizacji zarchiwizowane analogowe nagrania, skupimy się na nowym materiale od amatorów i profesjonalistów z całego świata - powiedział opiekun projektu Greg Budney. - Poza tym słuchanie tych odgłosów to świetna zabawa. Czy słyszeliście kiedyś odgłosy wydawane pod wodą przez morsy? To niesamowite".

Morsów i innych hałaśliwych stworzeń można posłuchać za pośrednictwem strony: www.MacaulayLibrary.org  (PAP)

Intrygująca wycieczka po kapitalizmie Intrygująca wycieczka po kapitalizmie

Rzadko kiedy biorę do ręki książkę naukową zaintrygowany - skutecznemu zaczytaniu przeszkadza często ich sztywny układ, nieczytelne i skomplikowane tabelki. Inaczej jest w przypadku "Kapitalizmu. Historii krótkiego trwania" autorstwa dr. Kacpra Pobłockiego.