Strona główna Aktualności
Przyroda

Karpackie borsuki – koneserzy owoców i dżdżownic

04.02.2013 Ekologia, Przyroda

Fot. Fotolia

Borsuki, podejrzewane o drapieżnictwo na dzikich ptakach, ponad wszystko przedkładają dżdżownice i owoce. Nie gardzą też owadami, drobnymi ssakami i tym, co zostawią im wilki i rysie. Wyniki badania ich karpackiej populacji opublikowano w "Animal Biology".

Upodobania pokarmowe borsuków należących do populacji z Beskidu Żywieckiego i Beskidu Śląskiego poznali dr Robert Mysłajek i dr Sabina Nowak ze Stowarzyszenia dla Natury "Wilk", dr hab. Anna Rożen z Instytutu Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz prof. Bogumiła Jędrzejewska z Instytutu Biologii Ssaków PAN.

Okazuje się, że karpackie borsuki żywią się dość różnorodnie, ale ponad wszystko przedkładają owoce i dżdżownice. Stanowiły one odpowiednio 56,3 proc. i niemal 40 proc. masy zjadanego przez nie pokarmu. "Swoją dietę uzupełniały ssakami, głównie gryzoniami oraz pozostałościami ofiar większych drapieżników – wilków i rysi, a także owadami" - poinformował w środę PAP dr Mysłajek.

Menu borsuków zmienia się w zależności od sezonu. Wiosną jedzą najwięcej dżdżownic, natomiast latem i jesienią koncentrują się na owocach.

Wyniki tego badania są ważne nie tylko z perspektywy poznawczej. Jak zauważa dr Mysłajek, borsuki są w Polsce gatunkiem łownym, a długość okresu polowań na ten gatunek jest zróżnicowana. "Standardowo myśliwi mogą na nie polować od września do końca listopada. Jednak w tych obwodach łowieckich, na terenie których występują głuszce lub cietrzewie, na borsuki można polować przez cały rok. Przyczyną takiego sposobu traktowania borsuków jest ich domniemywane drapieżnictwo na dzikich ptakach" - tłumaczy.

W trakcie kilkuletnich badań naukowcy nie znaleźli jednak dowodów na to, by borsuki żerowały na dzikich ptakach. "To zaś potwierdza, że obecne przepis łowiecki, pozwalający na całoroczny odstrzał borsuków w ostojach głuszca i cietrzewia, nie jest uzasadniony" - podkreśla przyrodnik.

Dotychczas skład pokarmu "polskich" borsuków badano wyłącznie na nizinach środkowej i północno-wschodniej części kraju - w rejonach, gdzie nie występują głuszce ani cietrzewie. Nowy projekt prowadzono w Beskidzie Żywieckim i Beskidzie Śląskim, gdzie borsuki i głuszce żyją dosłownie obok siebie (w Beskidzie Śląskim prowadzi się od lat projekt reintrodukcji głuszca).

Wcześniej naukowcy badali także dostępność różnych rodzajów pokarmu w zależności od wysokości nad poziomem morza. Ustalili wówczas, że o ulubione borsucze przysmaki - dżdżownice i owoce - najłatwiej jest w piętrze pogórza, natomiast w wyższych położeniach są one mało dostępne. Dlatego borsuki zamieszkujące górskie stoki podejmują conocne, kilkukilometrowe wędrówki w poszukiwaniu posiłku. Borsuki chętnie odwiedzają przydomowe sady, gdzie żerują na opadłych czereśniach, śliwkach, gruszkach i jabłkach. Nierzadko przeczesują kompostowniki w poszukiwaniu resztek, wyrzucanych przez ludzi.

Tagi: borsuki , pokarm

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

Miarą geniuszu jest charakter.
Ludwig Witgenstein

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.