20.04.2024
28.02.2013 aktualizacja 28.02.2013

Słonie morskie pomagają naukowcom poznać wody oceaniczne

Słonie morskie wyposażone w specjalne czujniki umożliwiły naukowcom lepiej zrozumieć formowanie się najzimniejszych wód w głębinach pod lodem Antarktydy - podaje agencja Reutera.

Informacje dostarczone przez te duże ssaki, a także dane pochodzące z satelitów pozwoliły na dokładniejsze przyjrzenie się ekstremalnemu antarktycznemu środowisku, gdzie obserwacje są niezwykle trudne - przypominają badacze z Antarctic Climate & Ecosystem CRC w Tasmanii.

Naukowcy od wielu dekad zdawali sobie sprawę, że istnieją Antarktyczne Wody Denne (z ang. Antarctic bottom water - AABW) - warstwa gęstej wody, która znajduje się tuż przy dnie oceanu i ma znaczący wpływ na globalny ruch wód oceanicznych. Teraz to miejsce stało się dostępne dzięki słoniom morskim. Te obserwacje pozwolą zgłębić rolę, jaką te wody odgrywają w światowym klimacie.

"Zwierzęta były w miejscach u wybrzeża, gdzie żaden statek nigdy nie dotrze" - powiedział współautor badania Guy Williams.

Słonie morskie południowe to największe ssaki z rodziny fokowatych. Samce dorastają do sześciu metrów i ważą nawet 4 tony.

W 2011 roku w czujniki ważące od 100 do 200 gramów wyposażono 20 słoni. Każde z urządzeń przytwierdzonych do głów zwierząt przekazywało dane drogą satelitarną, kiedy słonie się wynurzały.

"Słonie odkryły przed nami tę bardzo zimną i gęstą warstwę wody w środku zimy pod połynią (obszar wolnej wody wokół Antarktydy - PAP), którą nazywamy fabryką lodu (gdyż może być pokryta m.in. początkowymi postaciami lodu - PAP)" - dodał Williams.

Williams utrzymuje, że najnowsze badanie przyniesie wskazówki dla modelowania zmian klimatu. (PAP)