20.04.2024
12.03.2013 aktualizacja 12.03.2013

Kofeina pomaga pszczołom pamiętać kwiaty

Poranna filiżanka kawy pomaga się wybudzić śpiochom i dobrze wpływa na pamięć. Nowe badania opisane w "Science" wskazują na to, że działa też na pszczoły, poprawiając ich pamięć do pewnych kwiatów, do których chętniej i częściej później wracają.

Oprócz koktajlu cukrów, kwiatowy nektar zawiera też inne związki, m.in. kofeinę i nikotynę. Substancje te, w dużym stężeniu są gorzkie, co zniechęca roślinożerne zwierzęta. Nektar roślin cytrusowych i kawowców ma jej jednak najwyraźniej niewiele - tyle, że nie zniechęca owadów. Ich kwiaty są bardzo chętnie odwiedzane przez pszczoły - zauważają autorzy publikacji, Geraldine Wright z brytyjskiego Newcastle University i jej współpracownicy z Wielkiej Brytanii i USA.

Po serii testów naukowcy ci stwierdzili, że pszczoły żerujące na roztworze cukru z dodatkiem kofeiny trzy razy lepiej niż zwykle zapamiętują pojawiający się przy okazji zapach, i że umieją go rozpoznać jeszcze po upływie doby. Dwa razy więcej pszczół niż przeciętnie pamiętało ten zapach jeszcze trzy dni później.

Zdaniem dr Wright obecność kofeiny w nektarze jest korzystna zarówno dla pszczół, jak i roślin. "Pszczołom uwijającym się między kwieciem trudno jest zapamiętywać cechy każdej z roślin. Wygląda na to, że kofeina pomaga im pamiętać, gdzie znajdują się zawierające ją kwiaty" - mówi. Obecność kofeiny w nektarze może więc sprawiać, że pszczoły zajmują się jednymi roślinami bardziej skrupulatnie, niż innymi - dodaje.

Na obecności kofeiny korzystają też pszczoły. Pamiętając drogę do konkretnych kwiatów mniej czasu tracą na poszukiwania i szybciej obławiają się dużą ilością smakołyku. W przyszłości naukowcy sprawdzą, czy ich kontakt z kofeiną nie wiąże się także z niepożądanymi efektami. (PAP)