28.03.2024
22.03.2013 aktualizacja 22.03.2013

Pollo: nowe wyniki misji Planck to dopiero początek dyskusji

Prof. Agnieszka Pollo ostrożnie podchodzi do wniosków, zaprezentowanych przez naukowców z misji Planck. W czwartek pokazano najnowszą mapę promieniowania mikrofalowego dla całego nieba, a wyniki odbiegają od aktualnych modeli kosmologicznych.

„Na podstawie tylko wiadomości prasowej trudno jest komentować tego typu wyniki. Artykuły, opisujące, jak dokładnie zespół misji Planck doszedł do swoich wniosków, pojawią się dopiero w piątek i będą to tylko publikacje w internecie. To dopiero początek drogi; zanim wyniki trafią do czasopisma naukowego może upłynąć sporo czasu i mogą się jeszcze zmienić” - tłumaczy w rozmowie z PAP prof. Pollo z Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ) oraz z Uniwersytetu Jagiellońskiego (UJ).

Podane przez zespół Planck wartości parametrów kosmologicznych wyraźnie odbiegają od wartości obecnie uznanych za "obowiązujące". Być może naukowcy z zespołu satelity Planck mają rację, ale obecnie mamy erę precyzyjnej kosmologii i zanim przyznamy im rację, trzeba przyjrzeć się dokładniej szczegółom analizy - podkreśla Pollo.

Praca z tego rodzaju danymi jest bardzo koronkową robotą. Jeżeli porównamy mapę nieba, opublikowaną przez zespół misji Planck w roku 2010, z obecną, zobaczymy znaczną różnicę. Na poprzedniej mapie widoczna była Droga Mleczna i inne źródła, na nowszej mapie Drogę Mleczną odjęto, a pozostałości autorzy interpretują jako anomalie kosmologiczne. Takie odejmowanie jest bardzo wrażliwe na różne czynniki i wymaga bardzo dokładnej weryfikacji – argumentuje rozmówczyni.

Wydaje mi się, że to nie jest jeszcze przełom, tylko początek dyskusji i może dopiero za parę lat zobaczymy, co naprawdę z tego wyniknie. Ale spodziewamy się, że dane Plancka staną się jednak nowym punktem odniesienia, a ich rozdzielczość jest naprawdę imponująca – podsumowuje prof. Pollo.

W czwartek międzynarodowy zespół naukowców z misji Planck, prowadzonej przez Europejską Agencję Kosmiczną, zaprezentował nową mapę rozkładu różnic temperatury mikrofalowego promieniowania tła dla całego nieba. Uzyskana rozdzielczość jest dużo lepsza niż w przypadku starszych satelitów (np. WMAP, COBE). Wyniki dla fluktuacji promieniowania tła w małych skalach kątowych są zgodne z modelem standardowym obowiązującym w kosmologii, ale w dużych skalach występują anomalie, które trudno wytłumaczyć.

cza/ tot/