Strona główna Aktualności
Uczelnie

Otwarto Centrum Nauk Biologiczno–Chemicznych na UW

22.03.2013 Przyroda, Uczelnie
Warszawa, 22.03.2013. Rektor UW, dr hab. Marcin Pałys (L) oraz minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka (P) w czasie otwarcia 22 bm. Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych (CENT III) Uniwersytetu Warszawskiego. W budynku przy ul. Żwirki i Wigury znajdzie się 130 laboratoriów, w których prowadzone będą głównie prace badawcze z zakresu nauk przyrodniczych. (kru) PAP/Jakub Kamiński ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Otwarto Centrum Nauk Biologiczno–Chemicznych na UW***

Rektor UW, dr hab. Marcin Pałys (L) oraz minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka (P) w czasie otwarcia Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych (CENT III) Uniwersytetu Warszawskiego. Fot. PAP/Jakub Kamiński 22.03.2013.

Aż 130 laboratoriów, w których prowadzone będą głównie prace badawcze z zakresu nauk przyrodniczych, znajdzie się w otwartym w piątek Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych (CENT III) na Uniwersytecie Warszawskim.

Obecna na uroczystości minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka powiedziała, że naukowcy z wydziałów chemii i biologii UW, którzy z CENT III będą korzystać, są wśród najlepszych w kraju, jeśli chodzi o liczbę pozyskiwanych grantów. Wyraziła nadzieję, że dzięki nowoczesnej aparaturze naukowcy pracujący w Centrum będą mogli uzyskać jeszcze więcej grantów, w tym również tych realizowanych przez Europejską Radę ds. Badań Naukowych (ERC).

Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap budowy CENT III. Sama budowa pochłonęła ok. 60 mln zł, a wyposażenie kosztowało ponad 140 mln zł. W kwietniu rozpoczną się prace nad drugim etapem i powstanie nowe skrzydło budynku. Ośrodek ma być przestrzenią badawczą głównie dla naukowców z wydziałów biologii i chemii. To pierwszy krok na drodze modernizacji kampusu Ochota. W Centrum znajdzie się ponad 130 nowocześnie wyposażonych laboratoriów, w których prowadzone będą prace z zakresu np. biotechnologii, monitoringu środowiska, czy technologii biochemicznych.

"Na wyposażeniu są najnowsze rozwiązania, jakie są teraz dostępne dla biologów i chemików dla uprawiania bardzo ambitnych projektów naukowych" - zaznaczyła w rozmowie z PAP dyrektor CENT III, prof. Ewa Bulska. Dodała, że celem powstania centrum jest ograniczenie barier organizacyjnych, przestrzennych i naukowych między badaczami z różnych dziedzin. "To będzie miejsce, gdzie możemy się spotykać i debatować. Być może z tego powstaną nowe pomysły" - powiedziała.

"To jedno z najnowocześniejszych centrów biologiczno-chemicznych w Europie. To zupełnie nowy budynek i niezwykle duża ilość najnowocześniejszej aparatury, która pozwala prowadzić badania na światowym poziomie" - powiedział PAP rektor UW, dr hab. Marcin Pałys. Dodał, że w Centrum będą przede wszystkim realizowane granty i projekty naukowe. Na co dzień z nowo otwartego budynku będą korzystali pracownicy wydziałów UW, współpracując m.in. z przedsiębiorstwami. Rektor UW ma nadzieję, że w przyszłości finansowanie centrum oparte będzie w znacznej mierze o środki prywatne i o projektowy system działania.

Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych to jeden z kilku budynków UW, które powstają w kampusie Ochota. W tym roku otwarta ma być też pierwsza część budynku CENT II, gdzie znajdzie się Wydział Fizyki, a także CENT I z interdyscyplinarnym centrum naukowym. Jak zaznaczył rektor UW, lokalizacja nowych budynków jest nieprzypadkowa. "Jesteśmy na terenie kampusu Ochota, nazywanego też +Biokampusem+, bo w jednym miejscu znajduje się szereg wydziałów, przede wszystkim nauk ścisłych UW, Warszawski Uniwersytet Medyczny i szereg instytucji PAN. Wszystkie pracują mniej więcej w zbliżonym obszarze nauk: ścisłych, biologicznych i nauk o życiu. To jest niesamowity potencjał, którego nigdzie w Polsce w takiej ilości w jednym miejscu się nie da znaleźć" - zaznaczył.

"Dzięki otwarciu tego budynku i - w niedługiej przyszłości - kolejnych budynków tej +Biodoliny Krzemowej+, otwierają się nowe szanse dla wszystkich pracowników UW. Wierzę, że z tych szans potraficie państwo skorzystać" - powiedziała badaczom z UW minister Kudrycka.

lt/ agt/ jra/