28.03.2024
08.04.2013 aktualizacja 08.04.2013

Planetoida otrzyma nazwę na cześć Jana Czochralskiego

W kosmosie będziemy mieć kolejną planetoidę z polską nazwą. Absolwenci liceum ze Szczecina, którzy odkryli planetoidę 2007 TY4, zamierzają nazwać ją imieniem chemika Jana Czochralskiego – poinformował PAP prof. Lech Mankiewicz z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.

Planetoida 2007 TY4 została odkryta w 2007 roku przez uczniów Liceum Ogólnokształcącego nr 13 w Szczecinie. Grupa uczniów, kierowana przez nauczyciela fizyki Tomasza Skowrona, brała udział w międzynarodowym programie poszukiwania planetoid, zorganizowanym przez edukacyjny projekt Hands-On Universe. W Polsce projekt jest koordynowany przez prof. Lecha Mankiewicza z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN oraz Krzysztofa Chyżego z Obserwatorium Astronomicznego UJ.

Do tej pory odbyło się kilkanaście kampanii poszukiwań planetoid z udziałem uczniów różnych szkół, którzy odkryli kilkadziesiąt nowych obiektów na niebie. Najnowsza kampania rozpoczęła się w połowie marca i będzie trwać do 14 kwietnia. W jej ramach uczniowie z 62 szkół z całego świata (w tym 12 z Polski), poszukują nieznanych planetoid na zdjęciach wykonanych teleskopem PanStarrs 1. Instrument ten ma średnicę zwierciadła głównego 1,8 metra i dysponuje kamerą CCD złożoną z 1,4 miliard pikseli. Teleskop pracuje na Hawajach.

"Planowana jest budowa jeszcze trzech podobnych teleskopów. Do udziału w kampanii zaproszono szkoły z krajów, które finansują budowę kolejnych teleskopów systemu PanStarrs. Polska nie bierze udziału w tym przedsięwzięciu, ale nasze szkoły zostały zaproszone ze względu na wysoki poziom merytoryczny polskich uczniów i nauczycieli oraz staranności, z jaką opracowują powierzone im do analizy dane” - tłumaczył PAP prof. Mankiewicz.

Obiekt 2007 TY4 został w tym roku wpisany na listę planetoid Układu Słonecznego. Otrzymał swój numer: 352214, co oznacza, że ma już odpowiednio dobrze wyznaczone parametry orbity. Ciało okrąża Słońce w odległości 2,64 jednostki astronomicznej, w ciągu 1574 dni (nieco ponad 4 lata).

Przypisanie numeru w katalogu planetoid otworzyło drogę do nadania planetoidzie nazwy. Byli uczniowie szczecińskiego liceum, a obecnie jego absolwenci, jako odkrywcy mają prawo zaproponować nazwę. Nazwa ta będzie jeszcze musiała zostać zatwierdzona przez Międzynarodową Unię Astronomiczną i zacznie obowiązywać po oficjalnym komunikacie wydanym przez tę organizację.

Polscy odkrywcy zdecydowali się uczcić Jana Czochralskiego, chemika, który był twórcą metody hodowli monokryształów metali, zwanej metodą Czochralskiego. Opracowana przez niego na początku XX wieku metoda umożliwiła rozwój elektroniki. Stosuje się ją na skalę przemysłową np. przy produkcji półprzewodników.

W grudniu ubiegłego roku Sejm ogłosił rok 2013 Rokiem Jana Czochralskiego.