Strona główna Aktualności

Minojczycy byli Europejczykami

22.05.2013 Świat

Fot. Fotolia

Minojczycy, twórcy potężnej cywilizacji kreteńskiej, byli Europejczykami – dowodzą najnowsze badania DNA. Naukowcy doszli do tego wniosku dzięki porównaniu DNA szkieletów sprzed 4 tys. lat, znalezionych na Krecie, z DNA mieszkańców Europy i Afryki z czasów zamierzchłych i dzisiejszych.

Wyniki badań opublikowano na łamach pisma "Nature Communications".

„Wiemy, że twórcy pierwszej zaawansowanej cywilizacji europejskiej byli Europejczykami – wyjaśnia George Stamatoyannopoulos, genetyk z University of Washington. - Przypominali oni neolitycznych Europejczyków i dzisiejszych mieszkańców Krety”.

Mimo że taka konkluzja może wydawać się oczywista, to jednak konkurencyjna teoria głosiła, że Minojczycy pochodzili z Egiptu.

Kultura minojska rozwijała się na Krecie od ok. 2700 r. p.n.e. do ok. 1400 r. p.n.e. Zdaniem niektórych badaczy, początkiem jej końca był potężny wybuch wulkanu na wyspie Santorini. Zdaniem innych, była to inwazja Greków reprezentujących tzw. kulturę mykeńską.

Opowieści o cywilizacji Krety przetrwały w mitologii greckiej. Od mitycznego króla Minosa, władcy Krety, dysponującego potężną flotą, współcześni uczeni utworzyli nazwę całej kultury. Żoną Minosa była królowa Pazyfae, która zakochała się w byku. Na jej prośbę Dedal zbudował drewnianą jałówkę, do której weszła Pazyfae i w ten sposób mogła odbyć z bykiem stosunek płciowy. Z tej nienaturalnej miłości narodził się potwór Minotaur, dla którego Dedal wybudował Labirynt. Dzisiaj archeolodzy sądzą, że mityczny labirynt mógł być w rzeczywistości pałacem Minosa, którego ruiny odkryto w Knossos.

Zwolennikiem tezy, że Minojczycy pochodzili z Egiptu lub z Libii, był odkrywca pałacu w Knossos, sir Arthur Evans. Nie mógł on uwierzyć, że cywilizacja, która stworzyła tak piękne dzieła sztuki, była samorodna.

Naukowcy badali szkielety minojskie z lat 3700-4400 p.n.e. z płaskowyżu Lassithi. Analizowali DNA mitochondrialne, a więc takie, które jest przekazywane po kądzieli. Porównali je z 135 próbkami historycznymi i dzisiejszymi z Europy i Afryki.

Szkielety minojskie były genetycznie podobne do genomu dzisiejszych Europejczyków, przede wszystkim zaś do Kreteńczyków, a zwłaszcza do tych z okolic Lassithi. Starożytni Minojczycy mogli więc pochodzić od mieszkańców Anatolii (dzisiejsza Turcja i Irak) i przedostać się do Europy ok. dziewięciu tys. lat temu.

Może więc to oznaczać, że posługiwali się oni językiem protoindoeuropejskim. Ta informacja może pomóc archeologom w rozszyfrowaniu pisma kreteńskiego, tzw. linearnego A. Do rodziny języków indoeuropejskich zaliczane są niemal wszystkie języki Europy.

Po drugiej wojnie światowej odczytano późniejsze pismo, tzw. linearne B, używane na Krecie i w Grecji, którym posługiwała się cywilizacja mykeńska. Udało się to, ponieważ „podłożono” pod nie język grecki, próbując w ten sposób złamać kod. Niestety, od niemal wieku nie udaje się rozszyfrować pisma linearnego A.(PAP)