Strona główna Aktualności

Cynamon pomocny w walce z alzheimerem

03.06.2013 Świat

Fot. Fotolia

Składniki cynamonu mają potencjał do tego, by opóźnić wystąpienie choroby Alzheimera, a nawet zapobiec jej pojawieniu się - informuje "Journal of Alzheimer's Disease".

Naukowcy z University of California (USA) odkryli, że dwa chemiczne komponenty cynamonu - aldehyd cynamonowy i epikatechina - mogą zapobiegać powstawaniu splątków neurofibrylarnych, charakterystycznych dla choroby Alzheimera.

Splątki neurofibrylarne powstają wewnątrz komórek nerwowych w wyniku nagromadzenia białka tau, które w normalnych warunkach bierze udział w budowie struktury neuronu.

"Im jesteśmy starsi, tym bardziej podatni stajemy się na powstawanie takich zwojów i splotów, jednakże u pacjentów z alzheimerem rozwijają się one częściej i w większych ilościach" - mówi Roshni George, współautorka badania.

Badacze zauważyli, że aldehyd cynamonowy (związek odpowiedzialny za słodki zapach cynamonu) tworzy wiązania z dwoma resztami cysteinowymi na powierzchni białka tau i chroni w ten sposób białko przed stresem oksydacyjnym, co powstrzymuje jego tendencję do gromadzenia się.

"Weźmy, na przykład, oparzenie słoneczne jako formę uszkodzenia oksydacyjnego. Jeśli założysz kapelusz, możesz ochronić swoją twarz i głowę przed oksydacją. W tym sensie aldehyd cynamonowy jest jak czapka" - obrazowo wyjaśnia działanie aldehydu cynamonowego Donald Graves, jeden z badaczy.

Funkcję przeciwutleniacza pełni również epikatechina, która jest składnikiem także innych produktów spożywczych: jagód, czekolady i czerwonego wina.

Chociaż wyniki niniejszego badania wyglądają obiecująco, naukowcy ostrzegają, że jeszcze wiele pracy przed nimi w celu sprawdzenia, czy cynamon rzeczywiście przynosi ludziom korzyści i chroni przed chorobą. Pozostaje mieć nadzieję, że tak. (PAP)

ooo/ krf/ agt/

Tagi: cynamon , alzheimer

Europejczycy i Afrykanie, czyli o pierwszych kontaktach Europejczycy i Afrykanie, czyli o pierwszych kontaktach

Ludożercy - takim mianem określali... Afrykanie przybyszów z Europy! Tak - bo Portugalczycy przypływali i porywali ludzi. Ci przepadali na zawsze bez wieści. O pierwszych spotkaniach portugalsko-afrykańskich na wybrzeżu Afryki Zachodniej pisze w książce "Europejczycy i Afrykanie-wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty" prof. Michał Tymowski.