20.04.2024
12.06.2013 aktualizacja 12.06.2013

Jak na żywą skamieniałość, jesiotr zbyt szybko ewoluuje

Ponieważ szczątki jesiotrów pochodzą nawet z ery jurajskiej, rybę uznano za tzw. żywą skamieniałość. Jednak najnowsze badania dowodzą, że jesiotry dość szybko ewoluują.

Zdaniem naukowców z University of Michigan (USA) jesiotry należą do ryb, które najszybciej ewoluują, przynajmniej jeśli chodzi o rozmiar ciała.

„Jesiotra uważano za żywą skamieniałość, która podlega względnie powolnym zmianom anatomicznym. Ale to po prostu nie prawda” - opisuje uczestniczący w badaniach biolog, Daniel Rabosky z University of Michigan.

Termin żywa skamieniałość został ukuty przez Karola Darwina na opisanie gatunku, który mimo milionów lat istnienia, zachowuje archaiczne cechy budowy ciała. Często okazuje się jednak, że te podobieństwa są powierzchowne.

„Nasze badania dowodzą, że pod pewnym względem jesiotry ewoluują bardzo szybko. Wykształciły one szerokie spektrum rozmiarów ciała. Istnieją karłowate jesiotry, wielkości gitary basowej i kilka innych gatunków, które są tak duże jak volkswagen” - dodaje.

Wnioski, które ukazały się pod postacią artykułu na łamach pisma „Nature Communications”, pochodzą z zakrojonych na szeroką skalę badań nad formowaniem się gatunków i zmianami anatomicznymi u ryb.

Jesiotry liczą sobie już ok. 100 mln lat ewolucji. Obecnie na całym świecie jest ich 29 gatunków.(PAP)