25.04.2024
24.07.2013 aktualizacja 24.07.2013

Archeolodzy odkryli zatopione mosty w jeziorze Łodygowo

W jeziorze Łodygowo na Pojezierzu Iławskim w woj. warmińsko-mazurskim archeolodzy podwodni pod kierunkiem dr. hab. Andrzeja Pydyna z Zakładu Archeologii Podwodnej Instytutu Archeologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zlokalizowali dwie średniowieczne przeprawy mostowe prowadzące na jedną z wysp.

Badania trwają od kilkunastu dni, a już archeologom udało się osiągnąć interesujące wyniki. Jak wyjaśnia dr hab. Pydyn, wzmianki o przeprawach pojawiały się już w XIX-wiecznych źródłach archiwalnych. Pozostałości pali były widoczne przy bardzo niskich stanach wody tego akwenu.

„Jednak dopiero obecne badania pozwalają na powiązanie omawianych przepraw mostowych z licznym materiałem archeologicznym pochodzącym głownie z wczesnego średniowiecza” – wyjaśnia PAP badacz.

W trakcie badań odnaleziono wiele fragmentów naczyń ceramicznych oraz liczne kości zwierzęce.

„Niepokojący jest brak zabytków metalowych, które powinny występować w rejonie przepraw mostowych tego typu. Może to sugerować, że miejsce to był rabowane przez osoby wykorzystujące wykrywacze metali. Potwierdza to potrzebę badań i ochrony stanowisk tego typu” – zaznacza dr hab. Pydyn.

Przez najbliższe miesiące archeolodzy skupią swoje wysiłki na badaniu pobliskiej wyspy, strefy brzegowej oraz odnalezionych mostach. Prowadzone będą dalsze prospekcje. Planowane jest również zastosowanie technologii nieinwazyjnych, m.in. sonaru, georadaru i profilera osadów dennych w celu poznania struktury dna i wykryciu ewentualnych dalszych konstrukcji.

Archeolodzy badają jezioro w ramach wspólnego projektu realizowanego z Instytutem Archeologii z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego z Warszawy, wspieranego przez Stowarzyszenia Naukowe Archeologów Polskich. Prace finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu – dziedzictwo kulturowe i priorytetu – ochrona zabytków archeologicznych. Grant ten kierowany przez prof. dr hab. Przemysława Urbańczyka zatytułowany jest „Niedestrukcyjne kompleksowe rozpoznanie zasobów archeologicznych dna jezior i strefy brzegowej w wybranych akwenach Pojezierza Iławskiego w ramach podwodnego AZP”. To największy projekt tego typu realizowany w polskich akwenach śródlądowych.

szz/ ula/