16.04.2024
24.08.2013 aktualizacja 24.08.2013

Mrówcza telekomunikacja

Dzięki wyposażeniu 1000 mrówek w maleńkie indywidualne nadajniki naukowcy chcą lepiej poznać sposób ich poruszania się po lesie i wymiany informacji – informuje serwis „BBC News/ Science”.

Najbardziej ekstremalny z dotychczasowych eksperymentów tego rodzaju prowadzony jest przez Samuela Ellisa, biologa z University of York (W. Brytania). Badania mają potrwać trzy lata. Jak tłumaczy Ellis, sposób, w jaki mrówki korzystają z sieci ścieżek, ma istotne następstwa dla sposobu, w jaki oddziałują one na otaczające je środowisko. Z kolei znajomość sposobów porozumiewania się tych owadów może mieć istotne znaczenie dla rozwoju naszych sieci telekomunikacyjnych.

Do eksperymentu wybrane zostało mrowisko rzadkiej, chronionej na terenie całej Europy mrówki smętnicy (Formica lugubris). Naukowcy przez kilka dni przyklejali do grzbietów tysiąca mrówek miniaturowe nadajniki radiowe. Jako że mrówka potrafi nieść ładunek dwukrotnie większy od ciężaru jej ciała, znaczniki nie powinny im zbytnio przeszkadzać. Takie znakowanie w ramach badań trzeba będzie powtarzać jeszcze wiele razy.

W Longshaw Estate, na trenie Peak District National Park w pobliżu Sheffield, znajduje się jedna z dwóch głównych brytyjskich populacji mrówki smętnicy - ponad 1000 mrowisk, w których żyje około 50 milionów mrówek. Dzięki nadajnikom można je będzie łatwo identyfikować, a naukowcy obserwujący mrówcze ścieżki będą dokładnie notować, co niosą mrówki, skąd przychodzą i dokąd zmierzają.

Zdaniem Ellisa, wyniki podobnych badań bardzo łatwo przenieść także na ludzi - sieć komórkowa działa bardzo podobnie. (PAP)