Strona główna Aktualności

Przeszczep komórek sposobem na schizofrenię

13.09.2013 Świat

Fot. Fotolia

Wszczepienie do hipokampa komórek macierzystych może pomóc "uporządkować" mózg osób cierpiących na schizofrenię - wykazały badania, o których informuje pismo "Molecular Psychiatry".

Naukowcy z Uniwersytetu Teksasu w Austin (USA) pobrali komórki macierzyste z zarodków szczurów, a następnie wszczepili je do hipokampa, tj. struktury w mózgu odpowiedzialnej m.in. za regulowanie pracy układu dopaminergicznego oraz odgrywającej rolę w procesie zapamiętywania, uczenia się i podejmowania decyzji. Okazało się, że u gryzoni, którym wszczepiono komórki, zaburzone dotychczas funkcje zostały przywrócone.

Komórki macierzyste mają zdolność do przekształcania się w różne rodzaje wyspecjalizowanych komórek. W tym przypadku miały one stworzyć interneurony, czyli komórki hamujące niekontrolowane czynności innych komórek. Są one niezbędne dla zachowania porządku w mózgu. Nieprawidłowe działanie interneuronów ma związek z rozwojem takich chorób jak schizofrenia czy padaczka.

W odróżnieniu od tradycyjnych metod leczenia schizofrenii, np. stosowania leków przeciwpsychotycznych czy głębokiej stymulacji mózgu, przeszczep komórek daje szanse na permanentne rozwiązanie problemu, o ile podobne wyniki uda się uzyskać u ludzi - komentuje autor badań dr Daniel Lodge. (PAP)