20.04.2024
12.10.2013 aktualizacja 12.10.2013

Zaobserwowano samotną planetę bez gwiazdy

Planetę swobodnie poruszającą się w przestrzeni kosmicznej, która nie okrąża żadnej gwiazdy, odkrył międzynarodowy zespół astronomów. Obiekt jest odległy od nas zaledwie o 80 lat świetlnych - podał Instytut Astronomii Uniwersytetu Hawajskiego.

Planet pozasłonecznych astronomowie znają już setki, ale ciągle jeszcze zdarzają się odkrycia obiektów o nietypowych cechach. Do takich można zaliczyć planetę oznaczoną jako PSO J318.5-22, odkrytą przez zespół, którym kieruje Michael Liu (Instytut Astronomii Uniwersytetu Hawajskiego w Manoa).

Badacze użyli teleskopu do przeglądów nieba Pan-STARRS1 (PS1) do zidentyfikowania słabego obiektu. Następnie wykonali obserwacje za pomocą większych teleskopów, takich jak IRTF, UKIRT, 3,6-metrowy CFHT, czy 8-metrowy Gemini. Okazało się, że obiekt ma cechy podobne do olbrzymich gazowych planet odkrywanych w pobliżu innych gwiazd. Masę PSO J318.5-22 wyznaczono jako sześciokrotnie większą niż masa Jowisza.

Masa plasuje obiekt w kategorii planet, ale PSO J318.5-22 występuje samotnie, bez swojej gwiazdy. Taką kategorię ciał można określić swobodnie poruszającymi się planetami.

Dzięki trwającym dwa lata pomiarom astrometrycznym udało się ustalić odległość od nietypowej planety, wynosi ona 80 lat świetlnych. Dzięki wiedzy o dystansie do planety astronomowie mogli wyznaczyć też inną ważną wartość – absolutną wielkość gwiazdową, czyli rzeczywistą jasność obiektu (a nie tylko pozorną, zależną od odległości z której na obiekt patrzymy).

Kolejną cechą, którą ustalono w przypadku PSO J318.5-22 na podstawie analiz jej ruchu w przestrzeni, jest podążanie planety wspólnie z ruchomą grupą młodych gwiazd o nazwie Beta Pictoris, które powstały 12 milionów lat temu. Oznacza to, że planeta ma prawdopodobnie taki sam wiek.

Wyniki badań ukażą się w czasopiśmie „Astrophysical Journal Letters”. (PAP)