Nauka dla Społeczeństwa

18.04.2024
PL EN
03.12.2013 aktualizacja 03.12.2013

Prof. Ludwik Dobrzyński - oswoić promieniowanie

Zmniejszenie w społeczeństwie nieuzasadnionego strachu przed promieniowaniem - to główna misja prof. Ludwika Dobrzyńskiego z Narodowego Centrum Badań Jądrowych, który kandyduje w konkursie Popularyzator Nauki 2013.

Badacz jest kandydatem - w kategorii Naukowiec - w IX edycji konkursu „Popularyzator Nauki”, organizowanego przez serwis Nauka w Polsce Polskiej Agencji Prasowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Prof. Ludwik Dobrzyński jest ekspertem m.in. w dziedzinie rozpraszania neutronów, w zakresie fizyki magnetyków czy wpływu małych dawek promieniowania jonizującego na organizm. "Kandydatowi przyświeca cel szerzenia rzetelnej i sprawdzonej wiedzy na tematy budzące w społeczeństwie strach i niechęć" - wyjaśnia rzecznik NCBJ, Marek Sieczkowski, który zgłosił kandydaturę prof. Dobrzyńskiego.

Prof. Ludwik Dobrzyński jest dyrektorem popularyzującego fizykę Działu Edukacji i Szkoleń w Narodowym Centrum Badań Jądrowych. Bierze udział w festiwalach i piknikach naukowych w Warszawie i w innych miejscach kraju, uczestniczy w wykładach uniwersytetu trzeciego wieku.

"Poprzez znakomitą umiejętność dotarcia z trudnymi informacjami do słuchaczy, jasny i zrozumiały przekaz, żywy sposób mówienia i szeroką wiedzę, prof. Dobrzyński zawsze jest pozytywnie oceniany przez publiczność, o czym świadczyć mogą liczne pytania z audytorium o wyjaśnienie nieporuszonych jeszcze spraw" - zaznacza rzecznik NCBJ.

Naukowiec bierze też udział w tworzeniu projektu NUPEX (http://www.nupecc.org/NUPEX/html/kurse_pl.htm ). Jest to internetowa baza materiałów, dzięki której nauczyciele, uczniowie i studenci mogą zdobywać sprawdzone, przygotowane przez europejskich fizyków, materiały na temat energetyki i fizyki jądrowej.

"Moją najważniejszą misją edukacyjną jest zdjęcie ze społeczeństwa nieuzasadnionego strachu przed promieniowaniem jonizującym o dowolnym poziomie. Obawy dotyczące dużych dawek promieniowania są uzasadnione. Ale ludzie ekstrapolują ten strach na problem dawek, w których funkcjonują się na co dzień. Nie zdają sobie sprawy z tego, że promieniowanie istnieje na Ziemi od zawsze (...), a po drugie narażenie na promieniowanie są generalnie biorąc dla przeciętnego mieszkańca Ziemi niewielkie. To są tylko wyjątkowe przypadki, gdy strach przed promieniowaniem trzeba włączyć. Ale żeby to wiedzieć, trzeba się czegoś nauczyć" - mówił o sobie popularyzator i podkreślał, że jego misją jest osłabianie lub nawet zlikwidowanie radiofobii społecznej.

Ludwik Dobrzyński jest również współpomysłodawcą konkursu dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych „Fizyczne Ścieżki”. Młodzi badacze mogą w nim zgłaszać prace naukowe, pokazy lub eseje dotyczące związku między nauką a cywilizacją. Popularyzator zaznacza, że konkurs jest świetną okazją np. dla uczniów, którzy nie mają odwagi, by startować w olimpiadach fizycznych czy zawodach.

Fizyk był także autorem koncepcji projektu „Szkoła z przyszłością”, którego zadaniem jest wypracowanie form kształcenia zawodowego w zakresie nauk ścisłych prowadzące do utworzenia wysokospecjalistycznych kadr dla polskiej gospodarki.

Prof. Dobrzyński jest także współautorem internetowych stron edukacyjnych, plakatów oraz broszur popularno-naukowych („Spotkanie z promieniotwórczością”, „Słońce na Ziemi. Energia termojądrowa ante portas”, „Energetyka jądrowa: spotkanie pierwsze”) oraz wystaw naukowych w Świerku („Odpady promieniotwórcze – problemy, rozwiązania”, „Energia jądrowa i elektrownie jądrowe”).

PAP - Nauka w Polsce

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024