Strona główna Aktualności
Historia i kultura

Wczesnośredniowieczne znaleziska na Lubelszczyźnie

09.12.2013 Archeologia, Historia i kultura

Fot. I. Miechowicz

Kilkadziesiąt nieznanych kurhanów oraz nietypowe ciałopalne groby płaskie odkryli archeolodzy z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN oraz warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Naukowego Archeologów Polskich w Chodliku.

"Dzięki technologii lotniczego skaningu laserowego LiDAR sporządziliśmy szczegółowy Numeryczny Model Terenu badanego przez nas od kilku lat cmentarzyska Chodliku oraz obszaru Kotliny Chodelskiej o powierzchni przeszło 160 km kw. Odkryliśmy i zadokumentowaliśmy kilkadziesiąt nowych stanowisk archeologicznych, między innymi nierozpoznane dotąd nasypy kurhanowe" – mówi PAP kierownik badań Łukasz Miechowicz.

Celem archeologów jest stworzenie archeologicznej mapy regionu z zastosowaniem najnowszych technologii. W tym roku udało się, oprócz odkrycia nowych stanowisk z zastosowaniem lotniczego skaningu, określić układ i zasięg badanej wykopaliskowo nekropoli wczesnośredniowiecznej w Chodliku.

Cmentarzysko kryje bogato wyposażone ciałopalne pochówki ludzi oraz koni złożone na nasypach kurhanów. Podczas tegorocznych prac wykopaliskowych archeolodzy przebadali wzgórze pobliskie cmentarzysku. Tam odkryli kolejne groby. W jednym z kurhanów oprócz przepalonych szczątków kostnych ludzkich i zwierzęcych oraz fragmentów naczyń glinianych, znaleźli zabytki metalowe – srebrne i brązowe aplikacje, stanowiące prawdopodobnie elementy rzędu końskiego oraz żelazną ostrogę datowaną wstępnie na IX/X w. Obok położone były ciałopalne pochówki płaskie o prostokątnym zarysie jam grobowych. W nich odkryto m.in. żelazny inkrustowany srebrem nóż oraz fragmenty glinianych naczyń.

„Co więcej, okazało się, że wczesnośredniowieczne groby leżą na znacznie starszych nawarstwieniach z okresu epoki brązu – świadczą o tym odkrycia wielu fragmentów naczyń glinianych oraz odłupków i narzędzi krzemiennych należących do tzw. kultury trzcinieckiej” – wyjaśnia Łukasz Miechowicz.

Naukowcy przykładają dużą wagę do jakości badań - są bardzo precyzyjni. Archeolodzy potrafią eksplorować jeden kurhan nawet kilka miesięcy. „Staramy się stosować najnowsze dostępne technologie i metody badawcze, dzięki czemu udaje się nam uchwycić pewne szczegóły dotyczące wyglądu wczesnośredniowiecznego obrządku pogrzebowego, które często archeologom umykają” – mówi Łukasz Miechowicz.

Projekt badań powierzchniowych jest realizowany dzięki wsparciu MKiDN w ramach programu „Dziedzictwo Kulturowe. Priorytet 5: Ochrona zabytków archeologicznych”. W tegorocznych pracach w Chodliku wzięli udział doktoranci Instytutu Archeologii Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz studenci Instytutu Prahistorii UAM w Poznaniu. Badania w Chodliku możliwe są dzięki wsparciu Gminy Karczmiska oraz sponsora misji archeologicznej - grupy PGE Dystrybucja S.A.

Fot. I. Miechowicz

Oprac. misja archeologiczna w Chodliku

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

Miarą geniuszu jest charakter.
Ludwig Witgenstein

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.